Mer svensk mat hos Lidl

Lidl Sverige fortsätter sin storsatsning på ett utökat sortiment av svensk mat. Andelen mat från svenska leverantörer fortsätter att öka och tar ytterligare plats på Lidls hyllor. Det har gått ett drygt år sedan Lidl startade ett snabbspår för små, svenska matproducenter vilket lett till ett stort antal nya leverantörer. Nu har samarbete inletts med ytterligare tre producenter – Kling Glass, Östgötasvamp och Mjälloms Tunnbröd.

Torbjörn Ullsten, VD på Mjälloms Tunnbröd.

När pandemin slog till för drygt ett år sedan reagerade Lidl blixtsnabbt på de svenska matproducenternas rop om hjälp och öppnade ett snabbspår för dem. ”Vi stöttar svenska leverantörer” har givit ett stort antal matproducenter möjlighet att sälja sina produkter i Lidls drygt 200 butiker runt om i landet.

- Vi är stolta över att ständigt utöka vårt sortiment av mat från små, svenska leverantörer. Vi vet att det uppskattas av våra kunder. Hittills har vi sålt över 3,3 miljoner varor inom ramen för vårt projekt som syftar till att stötta svenska leverantörer, säger Peter Kebrič, Inköpsdirektör, Lidl Sverige. Det är roligt att vi nu inlett samarbete med ytterligare tre leverantörer.

Traditionsrika Mjälloms Tunnbröd från Ullånger på Höga Kusten är en av flera nya, små svenska leverantörer som Lidl inlett samarbete med. Mjälloms Tunnbröd tillverkar gyllengräddade tunnbröd utifrån ett originalrecept i över 100 år.

- Utan samarbetet med Lidl så hade det varit en tuffare utmaning för oss att fortsätta att utveckla hantverket och företaget som min farmor startade 1923, säger Torbjörn Ullsten, VD på Mjälloms Tunnbröd.

I Mariestad på Västgötaslätten finns glasstillverkaren Klings Glass, som blir ytterligare ett tillskott i Lidls butiker. De har gjort glass sedan 50-talet på svenska råvaror som svensk grädde och svenska bär. Nu mera finns flera av Klings smaker, som exempelvis blåbär och vanilj i Lidls butiker. Även champinjoner och portabello från Östgötasvamp i Vikingstad utanför Linköping kommer nu att finnas i Lidls över 200 butiker från Trelleborg i söder till Boden i norr. Bakom företaget finns fyra ingenjörer med ursprung i Iran som bestämde sig för att odla svamp på heltid.

Torbjörn Ullsten, VD på Mjälloms Tunnbröd.
Mjälloms Tunnbröd.
I östgötska Vikingstad utanför Linköping växer champinjoner i långa rader, odlade av Östgötasvamp.
Morgan Lundin, VD och delägare Kling Glass.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige fördjupar sponsorskapet med Svenska Handbollförbundet7.9.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan augusti 2019 har Lidl Sverige varit stolta sponsorer till det Svenska Handbollförbundet. Nu förlängs samarbetet ytterligare tre år, vilket innebär att Lidl Sverige fortsatt sponsrar de svenska herr- och damlandslagen samt ungdoms-SM. Förlängningen möjliggör att dagligvarukedjan tar ytterligare steg i sitt arbete och sin vision att främja hållbar utveckling och hälsa, på både senior- och juniornivå.

Lidl Sveriges hållbarhetsår 2020/2021: Flertalet insatser för minskad miljöpåverkan6.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sveriges arbete med att minska sitt klimatavtryck och miljöpåverkan fortsätter på bred front. Det framgår av företagets hållbarhetsredovisning som nyligen blev offentlig. Bland årets höjdpunkter återfinns världens första klimatneutrala handelsbyggnad, 2144 ton mat som tagits vara på i arbetet för att minska matsvinn och 11,3 miljoner kronor som delats ut till projekt som påskyndar omställningen till ett mer hållbart livsmedelssystem.