Mer underhållning för Skånes tv-tittare

Tv-distributören Allente (sammanslagningen av bolagen Canal Digital och Viasat Consumer) tar från och med november över distributionen av tv-kanalerna till Operatörsklustret Media AB, en operatörsplattform bestående av idag fyra av de största lokala tv-operatörerna i Sverige med totalt drygt 72.000 hushåll: SydAntenn och Bjäre Kraft i Skåne, Värnamo Energi i Småland och Köpings Kabel-TV i Västmanland.

Tv-distributören Allente (sammanslagningen av bolagen Canal Digital och Viasat Consumer) tar från och med november över distributionen av tv-kanalerna till Operatörsklustret Media AB, en operatörsplattform bestående av idag fyra av de största lokala tv-operatörerna i Sverige med totalt drygt 72.000 hushåll.

Allente har sedan tidigare levererat Discoverys kanaler till en del av dessa kunder, men kommer under de närmaste tre åren att leverera mer och mer av underhållning till Operatörsklustrets kunder i Skåne, Värnamo, och Köping. I och med att Allente har säkrat rättigheterna till NENT Groups tv-kanaler kan bolaget både leverera än fler tv-kanaler till Operatörsklustret samt streamingtjänsten Viaplay, känd för originalserier som ”Älska mig”, ”Lyckoviken” och sportsändningar från bl.a. Premier League, NHL och Formel 1. NENT Group tar även över rättigheterna för FIS-vintersport från och med hösten 2021.

Nytt är också det stora testet av streamingtjänsten Playmaker, en tjänst som ger möjlighet att fullt ut paketera med de lokala varumärkena. Där tillgängliggörs tv-kanaler för kunden på PC, mobiltelefon och iPad och inte minst där kunden själv befinner sig, på bussen eller i stugan.

”Tv har aldrig varit viktigare än nu, och vi är mycket glada över samarbetet med Operatörsklustret. Vi ser en långsiktighet i detta samarbete, som kommer att gagna Operatörsklustrets kunder under lång tid framöver”, säger Peter Fredsted From, nordisk säljchef B2B på Allente.

Tommys Sitsas, affärsutvecklare på SydAntenn och styrelseledamot i Operatörsklustret: ”Allente har lyssnat till oss som lokala tv-operatörer och gett oss en lösning som våra kunder efterfrågat och nu kan känna sig mycket nöjda med. För första gången NENT Groups kanaler och streamingtjänsten Viaplay erbjudas, vilket har efterfrågats länge. Det borgar för en bra tv-vinter.”

För ytterligare information, kontakta:

Allente:

Maja Wikman Ulrich, kommunikationsdirektör Allente, +46 736 99 26 65, maja.wikman.ulrich@allente.tv

Peter Fredsted From, nordisk säljchef B2B Allente, +45 21414199, peter.from@allente.tv

Operatörsklustret:

Tommy Sitsas, affärsutvecklare SydAntenn, +46 706 960271, tommy.sitsas@operatorsklustret.se

Allente är en nordisk TV-distributör som erbjuder TV-lösningar av hög kvalitet via satellit och bredband till 1,2 miljoner kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Företaget grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer. Det nya företaget har huvudkontor i Stockholm och Oslo, VD är Bjørn Ivar Moen. Företaget ägs 50/50 av Telenor Group och NENT Group.

Operatörsklustret

Operatörsklustret är en operatörsplattform bestående av idag fyra av de största lokala tv-operatörerna i Sverige med totalt drygt 72.000 hushåll: SydAntenn och Bjäre Kraft i Skåne, Värnamo Energi i Småland och Köpings Kabel-TV i Västmanland.

Nyheter, thrillers och deckare vinnare av tv-året hos Allente8.1.2021 08:22:03 CETPressmeddelande

Mer underhållning för Köpings tv-tittare1.12.2020 14:34:26 CETPressmeddelande

Mer underhållning för Värnamos tittare1.12.2020 14:28:46 CETPressmeddelande