Mer utlandspraktik för elever på Praktiska Karlstad

Yrkesgymnasiet Praktiska Karlstad är en av landets skolor som ackrediterats av EU-stödet Erasmus+, vilket innebär att skolans elever och medarbetare kan få chans till praktik och jobbskuggning utomlands.

Ferrari Racing i Italien är en av de arbetsplatser som fordonselever på Praktiska Gymnasiet kan få praktisera på. Fotograf: Jan Lindahl Bildrättigheter: AcadeMedia. Får användas för redaktionellt bruk.

Tack vare EU-projektet Erasmus+ kan Praktiska Karlstad öka antalet platser som ingår i den internationella satsningen fram till år 2027. Under kommande läsår får ett antal elever från skolan möjlighet att resa till bland annat Italien för arbetsplatsutbildningar på företag som Ferrari, på femstjärniga hotell samt på företag kopplade till modebranschen i Milano.

– Den här unika möjligheten ger våra elever och medarbetare chansen att pröva att arbeta på den internationella arbetsmarknaden, säger Hannes Törnqvist, lärare på Handelsprogrammet och ansvarig för internationalisering på Praktiska Karlstad.

Samtliga program på Praktiska Karlstad ingår och alla elever får söka, men med förbehållet att eleven fyllt 18 år och att hon eller han är en god representant för yrket, sig själv och skolan.

Fakta: Erasmus+

Erasmus+ är EU:s program för utbildning, ungdomar och idrott. Budgeten för programperioden har ökat med 78 procent till drygt 26 miljarder euro för alla skolor och utbildningsorganisationer som ingår i EU-projektet. Målsättningen är att tio miljoner européer ska delta i programmet som ska leda till ökad kompetens och yrkesskicklighet.

Läs mer om Erasmus+

Hannes Törnqvist, ansvarig lärare internationalisering Praktiska Karlstad,
mobil 0705 - 18 93 19

Adolf Fredriks kyrkogata 2

08 7944200http://www.academedia.se

Praktiska Gymnasiet består av totalt 33 yrkesinriktade gymnasieskolor. Skolorna erbjuder tillsammans 13 olika program, cirka 40 inriktningar och mer än 100 yrkesutgångar där man varvar teori med praktik i form av APL, lärlingsplatser och lärlingsanställningar i nära samarbete med näringslivet.

Praktiska Gymnasiet är en del av AcadeMedia.