Meriterad Tech Advisory Board knyts till Northern CapSek Ventures

Den framgångsrika riskkapitalförvaltaren Ekapaif startar nu Northern CapSek Ventures för att lotsa vinnarbolagen från Ekapaifs fonder vidare. För att ytterligare vässa beslutsfattandet och analysförmågan har en välmeriterad och namnkunnig Tech Advisory Board knutits till CapSek och Ekapaif.

– Det är totalt åtta stycken mycket framgångsrika entreprenörer med djup teknisk expertis, stora nätverk och bred erfarenhet från att driva och utveckla bolag. De kommer alla att bidra med högst värdefull kompetens, säger CapSeks vd Peter Wendel.

En presentation av de nio följer nedan:

Hampus Jakobsson var en av medgrundarna till The Astonishing Tribe som såldes till Blackberry 2010 för 150 miljoner dollar. Efter två år på Blackberry som rådgivare vid företagsaffärer började han investera själv och har sedan dess gjort över 60 ängelinvesteringar i södra Sverige. Hampus är medgrundare till nätverket Nordic Makers och till startuphuset The Ground i Malmö.

Mats Lindoff var tidigare teknikchef på Sony Ericsson och ägnar sig idag åt styrelseuppdrag och investeringar. Han sitter bland annat i styrelsen för börsnoterade Enea och Precise Biometrics. Mats sitter även i styrelsen för Combain Mobile som han var med och grundade.

Anton Westbergh är delägare och vd i spelstudion Coffee Stain som gjort succé med spelet Goat Simulator. Succén med Goat Simulator har lett till en förvärvsledd expansion i Coffee Stain och till ett privat kapital som ska investeras i spelbranschen.

Magnus Alm var medgrundare till spelstudion Free Lunch Design som såldes till brittiska Palringo 2014. Efter två år på Palringo var han med och grundade spelstudion Lavapotion som utvecklar strategispel. Magnus var tidigare medlem i en nordisk expertgrupp för spelbranschen och en frekvent föreläsare på spelutvecklingskonferenser.

Henric Müller och Niklas Therning har båda en lång bakgrund som mjukvaruutvecklare. Henric var vd och Niklas teknikchef för RoboVM som förvärvades av Microsoft-bolaget Xamarin 2015. Tillsammans utvecklade de under många år anti-spam-tjänsten SpamDrain.

Per Jorlind och Tony Robertsson var som delägare med och byggde upp IT-konsulten Itero under 15 år innan bolaget köptes av Orango i januari 2018. Itero fokuserade med sina cirka 30 konsulter på lösningar för affärssystemet Microsoft Dynamics NAV.

CapSek tar nu in pengar genom en nyemission inför en stundande notering på Aktietorget via ett omvänt förvärv av Freedesk AB (FREESK).

CapSek är ett nystartat investmentbolag med säte i Göteborg. Bolaget kommer i huvudsak investera i onoterade techbolag som antingen står inför en börsintroduktion eller en fortsatt tillväxtresa fram till en kapital B-runda.