Mest bokade östeuropeiska storstadsfavoriter i vår

Svenska resenärer åker gärna på weekendresor – och Prag är det mest populära östeuropeiska resmålet i vår. Bekvämt avstånd, en vacker och lagom stor stadskärna med sevärdheter som den berömda Karlsbron och en låg prisbild lockar rekordmånga svenska besökare. Detta visar ny bokningsstatistik från Ticket.

Weekendresor och mini-breaks är en starkt ökande trend, när fler svenska resenärer väljer att dela upp semesterdagarna snarare än att ta ut allt i längre, sammanhängande perioder. I takt med att många svenskar har besökt de klassiska europeiska storstäderna som Paris, London, Berlin och det lite nyare – men mycket populära – resmålet Amsterdam söker sig fler och fler till de snäppen mer ovanliga och trendiga storstäder i öst.

- Svenska resenärer är generellt sett rätt så trendkänsliga och intresserade av att testa nya resmål. Storstäder i Östeuropeiska länder, exempelvis förra höstens raketer Warszawa och Krakow, är hett i vår, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Flest svenska resenärer väljer att besöka Tjeckiens huvudstad Prag, som ökar resebokningarna med drygt 9 procent jämfört med i fjol. Med sina trevliga kvarter i Gamla Stan och trendiga, mysiga stadsdelen Lillsidan är staden perfekt för resenärer med alla typer av önskemål för semestern.

En av de största ökningarna står dock Warszawa för (+ 82,2 procent). I takt med Berlins stigande priser lockar Warszawa fler och fler konstnärer och studenter, och trendiga kaféer, barer och designbutiker poppar upp i rask takt. Prisbilden i Warszawa är dessutom en av de lägsta i Europa – generellt sett hälften av den svenska – och ett hett tips är att passa på att bo på något av stadens härliga lyxhotell.

Mest bokade östeuropeiska storstäder i vår'

1. Prag
2. Budapest
3. Krakow
4. Moskva
5. Riga
6. Warszawa
7. Belgrad
8. Dubrovnik
9. Tallinn
10. Zagreb

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade t o m 3 april 2018 med avresa 1 mars – 31 maj 2018

Krav på coronatester och hälsodeklarationer vid resor i coronatider9.7.2020 05:10:00 CESTPressmeddelande

Efter att UD den 30 juni hävde sin avrådan för resor till 11 länder så har resebokningarna stadigt ökat igen. Resmålen kan dock fortfarande ha olika regler och restriktioner för svenska resenärer, och krav på coronatester på flygplatsen eller att man måste fylla i onlineformulär innan man reser till landet skapar förvirring bland svenska resenärer, rapporterar resebyrån Ticket.

Osäkerhet kring corona ger uppsving för charter och paketresor7.7.2020 05:10:00 CESTPressmeddelande

UD hävde den 30 juni sin avrådan för resor till 11 länder, och under juli börjar charterbolagen återigen flyga till de populära sommarresmålen i Spanien, Grekland och Kroatien. Osäkerheten kring vad som gäller har samtidigt lett till att nästan 40 procent av semesterresenärerna väljer att boka charterresa eller paketresa istället för att boka flygbiljetten och hotellet separat, visar statistik från resebyrån Ticket.