Mest bokade östeuropeiska storstadsfavoriter i vår

Svenska resenärer åker gärna på weekendresor – och Prag är det mest populära östeuropeiska resmålet i vår. Bekvämt avstånd, en vacker och lagom stor stadskärna med sevärdheter som den berömda Karlsbron och en låg prisbild lockar rekordmånga svenska besökare. Detta visar ny bokningsstatistik från Ticket.

Weekendresor och mini-breaks är en starkt ökande trend, när fler svenska resenärer väljer att dela upp semesterdagarna snarare än att ta ut allt i längre, sammanhängande perioder. I takt med att många svenskar har besökt de klassiska europeiska storstäderna som Paris, London, Berlin och det lite nyare – men mycket populära – resmålet Amsterdam söker sig fler och fler till de snäppen mer ovanliga och trendiga storstäder i öst.

- Svenska resenärer är generellt sett rätt så trendkänsliga och intresserade av att testa nya resmål. Storstäder i Östeuropeiska länder, exempelvis förra höstens raketer Warszawa och Krakow, är hett i vår, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Flest svenska resenärer väljer att besöka Tjeckiens huvudstad Prag, som ökar resebokningarna med drygt 9 procent jämfört med i fjol. Med sina trevliga kvarter i Gamla Stan och trendiga, mysiga stadsdelen Lillsidan är staden perfekt för resenärer med alla typer av önskemål för semestern.

En av de största ökningarna står dock Warszawa för (+ 82,2 procent). I takt med Berlins stigande priser lockar Warszawa fler och fler konstnärer och studenter, och trendiga kaféer, barer och designbutiker poppar upp i rask takt. Prisbilden i Warszawa är dessutom en av de lägsta i Europa – generellt sett hälften av den svenska – och ett hett tips är att passa på att bo på något av stadens härliga lyxhotell.

Mest bokade östeuropeiska storstäder i vår'

1. Prag
2. Budapest
3. Krakow
4. Moskva
5. Riga
6. Warszawa
7. Belgrad
8. Dubrovnik
9. Tallinn
10. Zagreb

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade t o m 3 april 2018 med avresa 1 mars – 31 maj 2018

Bästa resmålen för en romantisk Alla hjärtans dag11.2.2019 08:40:26Pressmeddelande

Alla hjärtans dag, årets högtid för romantikern, står för dörren. Många firar sin käresta med blommor, choklad – eller en utlandsresa. Fler svenskar än tidigare väljer att fira alla hjärtans dag utomlands, och resebokningarna under alla hjärtans-helgen ökar med nästan 11 procent. Mest populärt är det att åka till någon av Europas storstäder, främst London, Paris eller Amsterdam, visar Tickets bokningsstatistik.

Så reste vi under 2018 – vinnare och nya trender16.1.2019 07:45:00Pressmeddelande

Svenskarna har ett stort reseintresse, men den varma sommaren 2018 ledde till att de senaste årens bokningsökningar bromsades in. Istället syns nya restrender där svenskarna inte endast reser för sol och värme, utan för upplevelsernas och erfarenheternas skull. Under 2018 var även Turkiets och Egyptens återkomst på semesterkartan ett faktum, fotbolls-VM lockade många svenskar till Ryssland, och exotiska resmål som Vietnam, Indonesien, Sri Lanka, Sydafrika och Thailand blev årets vinnare.