Mest bokade östeuropeiska storstadsfavoriter i vår

Svenska resenärer åker gärna på weekendresor – och Prag är det mest populära östeuropeiska resmålet i vår. Bekvämt avstånd, en vacker och lagom stor stadskärna med sevärdheter som den berömda Karlsbron och en låg prisbild lockar rekordmånga svenska besökare. Detta visar ny bokningsstatistik från Ticket.

Weekendresor och mini-breaks är en starkt ökande trend, när fler svenska resenärer väljer att dela upp semesterdagarna snarare än att ta ut allt i längre, sammanhängande perioder. I takt med att många svenskar har besökt de klassiska europeiska storstäderna som Paris, London, Berlin och det lite nyare – men mycket populära – resmålet Amsterdam söker sig fler och fler till de snäppen mer ovanliga och trendiga storstäder i öst.

- Svenska resenärer är generellt sett rätt så trendkänsliga och intresserade av att testa nya resmål. Storstäder i Östeuropeiska länder, exempelvis förra höstens raketer Warszawa och Krakow, är hett i vår, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Flest svenska resenärer väljer att besöka Tjeckiens huvudstad Prag, som ökar resebokningarna med drygt 9 procent jämfört med i fjol. Med sina trevliga kvarter i Gamla Stan och trendiga, mysiga stadsdelen Lillsidan är staden perfekt för resenärer med alla typer av önskemål för semestern.

En av de största ökningarna står dock Warszawa för (+ 82,2 procent). I takt med Berlins stigande priser lockar Warszawa fler och fler konstnärer och studenter, och trendiga kaféer, barer och designbutiker poppar upp i rask takt. Prisbilden i Warszawa är dessutom en av de lägsta i Europa – generellt sett hälften av den svenska – och ett hett tips är att passa på att bo på något av stadens härliga lyxhotell.

Mest bokade östeuropeiska storstäder i vår'

1. Prag
2. Budapest
3. Krakow
4. Moskva
5. Riga
6. Warszawa
7. Belgrad
8. Dubrovnik
9. Tallinn
10. Zagreb

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade t o m 3 april 2018 med avresa 1 mars – 31 maj 2018

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.

Minskat resande – men dessa restyper går mot trenden2.10.2018 10:15Pressmeddelande

Svenska resenärers utlandsresande har ökat stadigt under flera år, med många nya reserekord som följd. Sommaren 2018 bröts denna trend och semesterresor utomlands minskade – till stor del som en konsekvens av den varma sommaren med höga temperaturer under lång tid. En restyp går dock mot trenden och ökar bland svenska resenärer: upplevelsebaserade resor som exempelvis rundresor, vandringsresor eller safari.

Ticket tipsar: Ett annat London – bortom Piccadilly Circus28.9.2018 15:40Pressmeddelande

London är en av svenska resenärers favoritstäder och toppar med råge listan över höstens mest populära weekendresmål. Många som besöker London tillbringar merparten av semestern i stadskärnan runt Oxford Street, West End, Piccadilly Circus och Covent Garden – men London bjuder på så mycket mer än dessa klassiska, och ofta överfulla, turiststråk. Våga gå utanför de upptrampade stigarna för en ny Londonupplevelse.