Mest populära resmålen under Alla hjärtans dag

I takt med att Alla hjärtans dag har blivit en alltmer populär dag för svenskar att fira på olika sätt, ökar de svenskar som väljer att resa utomlands för ett Alla hjärtans dag-firande. Thailand toppar listan, men minskar dock bokningarna något jämfört med i fjol. Istället är det mer närliggande städer, perfekta för en weekendresa, som ökar kraftigt inför årets Alla hjärtans dag-resor.

- Alla hjärtans dag har under många år blivit en alltmer firad dag, som fler och fler svenskar uppmärksammar. I takt med detta väljer också fler än tidigare att resa iväg med sin partner. När Alla hjärtans dag infaller på en fredag är det ett perfekt upplägg för en weekendresa – som dessutom kan ge lite härliga vårkänslor, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Fler svenskar än i fjol är intresserade av att fira Alla hjärtans dag utomlands, och resebokningarna för resor under årets främsta kärleksdag ökar med 4 procent, jämfört med i fjol. Bangkok är med viss marginal det mest populära resmålet att bege sig till, men minskar dock bokningarna med drygt 7 procent.

De verkliga vinnarna är dock mer närliggande weekendstäder: Amsterdam (+ 36,5 procent), Istanbul (+ 93 procent) och Lissabon (+ 128 procent). Alla dessa städer är olika varandra och har sin helt egen karaktär: Amsterdam lockar med sina vackra kanaler, museer, shopping och härliga kaféliv, Istanbul ger en perfekt blandning av öst och väst med spännande kultur och fantastisk mat, medan Lissabon är härligt avslappnat, mysigt och lagom stort för en helg. Gemensamt för dem är att de alla är som gjorda för en energigivande weekendresa med sin partner – eller varför inte bästa vännen.

Mest populära resmålen för ett Alla hjärtans dag-firande utomlands

1. Bangkok (1)
  2. Gran Canaria (2)
  3. Phuket (3)
  4. Amsterdam (7)
  5. London (6)
  6. Paris (5)
  7. Teneriffa (4)
  8. Istanbul (ny)
  9. Krabi (8)
  10. Lissabon (ny)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade t o m 12 februari 2020 med avresa den 10–14 februari 2020.

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Krav på coronatester och hälsodeklarationer vid resor i coronatider9.7.2020 05:10:00 CESTPressmeddelande

Efter att UD den 30 juni hävde sin avrådan för resor till 11 länder så har resebokningarna stadigt ökat igen. Resmålen kan dock fortfarande ha olika regler och restriktioner för svenska resenärer, och krav på coronatester på flygplatsen eller att man måste fylla i onlineformulär innan man reser till landet skapar förvirring bland svenska resenärer, rapporterar resebyrån Ticket.

Osäkerhet kring corona ger uppsving för charter och paketresor7.7.2020 05:10:00 CESTPressmeddelande

UD hävde den 30 juni sin avrådan för resor till 11 länder, och under juli börjar charterbolagen återigen flyga till de populära sommarresmålen i Spanien, Grekland och Kroatien. Osäkerheten kring vad som gäller har samtidigt lett till att nästan 40 procent av semesterresenärerna väljer att boka charterresa eller paketresa istället för att boka flygbiljetten och hotellet separat, visar statistik från resebyrån Ticket.