Mest sol för pengarna i jul – prisvärda resmål

De röda dagarna under årets jul och nyår infaller mycket fördelaktigt för semestersugna svenskar, som med få dagars semesteruttag får en riktig långledighet. Med en svag svensk krona är resmål i Sydostasien, Egypten, Indien och Kap Verde perfekta för att få mest sol och värme för pengarna, enligt Ticket.

Under det senaste året har den svenska kronan fallit mot många större turistvalutor, vilket resulterat i en högre prisbild för många populära semesterländer. Detta har dock kompenserats av billiga resor på flyg och boende. Men för de semesterfirare som vill ha mest sol för pengarna i jul är vissa resmål att föredra, för en så prisvänlig semester som möjligt.

- Många svenskar värderar en vintersemester med sol och värme högt, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket. – Vissa länder är mer fördelaktiga gentemot den svenska kronan. Våga gå utanför de mest besökta platserna, färre turister ger oftast både lägre priser och härliga upplevelser i en mer genuin miljö.

Sydostasien, med populära Thailand som främsta semesterland, är en älskad klassiker som står sig år efter år. Även om den thailändska bahten har ökat i värde gentemot kronan så är landets prisbild fortfarande mycket låg. Här finns mycket att se och uppleva för alla olika önskemål – oavsett om det är äventyr eller lugn och ro på en sandstrand som lockar. Runt välbesökta platser som Phuket, Khao Lak och Krabi är priserna ofta något högre – även om det fortfarande är billigt för svenska turister. För en så prisvänlig semester som möjligt rekommenderas istället minde kända öar i södra Thailand, eller mot gränsen till Kambodja. Även i norra Thailand är priserna oftast låga, om det är utflykter vackra bergslandskap som lockar snarare än sol och bad.

Vietnam har etablerat sig som ett värdigt alternativ till Thailand. Med en spännande historia, många sevärdheter och lång kust mot Sydkinesiska havet lockar Vietnam fler och fler svenska besökare i alla åldrar och med olika intressen och önskemål med semestern. För mest sol och värme bör dock badsugna resenärer besöka landets södra del, eftersom det norrut i landet ofta är lite svalare temperaturer. Kambodja, som länge varit i skymundan från sina mer populära grannar, upplever allt starkare intresse. Kusträckan är inte lång, men vägs gott och väl upp av ett besök till den fantastiska tempelstaden Angkor med dess vackra ruintempel. Även Indien, med Goa i spetsen, är ett mycket prisvärt resmål i vinter. Goa är dessutom lite ”Indien light”, maten är inte lika kryddstark som i det traditionella indiska köket och med milslånga stränder med klart vatten lockar Goa många soltörstande svenskar i vinter.

På lite närmare håll är både Egypten och Kap Verde prisvärda alternativ för en solig jul- och nyårsresa. Temperaturen i Egypten i december är som en normal svensk sommardag, och snäppet varmare på Kap Verde. Egypten är något billigare, men Kap Verde kan å andra sidan stoltsera med ca 350 soldagar om året.

Hit reser du för mest sol för pengarna i jul

1. Kambodja
  2. Indien
  3. Vietnam
  4. Thailand
  5. Egypten
  6. Kap Verde

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Maximera ledigheten i jul – mest populära resmålet19.11.2019 11:19:48 CETPressmeddelande

De röda dagarna under årets jul- och nyårsledighet infaller mycket fördelaktigt för alla arbetstagare. Många svenskar passar på att ta långledigt, flyr eventuell julstress och firar istället julafton utomlands. Mest populära resmålet för ett julfirande utomlands är Gran Canaria, följt av Phuket. Teneriffa och Krabi ökar dock antalet resebokningar mest, enligt färsk statistik från Ticket.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Thailand nära att gå om Spanien som mest populära semesterland6.11.2019 11:00:00 CETPressmeddelande

Sommarvädret 2019 motsvarade inte många svenskars förväntningar, och resebokningarna ökade kraftigt med 23,5 procent jämfört med den varma sommaren i fjol. Inför vintern är antalet resebokningar i linje med föregående år, men många passar på att utnyttja den fördelaktiga julledigheten för att ta en extra lång semester och åka till mer långväga resmål än tidigare. Thailand ökar, och är nu nära att bli det mest populära semesterlandet i vinter – en position som Spanien, med Kanarieöarna som största dragplåster, har haft i decennier. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.