Metalliska material beviljas en tredje etapp

Nu har det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material fått en tredje etapp beviljad. Metalliska materials tredje etapp kommer att löpa mellan 2020–2022.

– Skönt att få beskedet. Efter två etapper och en grundlig utvärdering är vi väl förberedda för att fortsätta med en tredje, säger Gert Nilson, programchef för Metalliska material.

De första strategiska innovationsprogrammen – däribland Metalliska material – har nu funnits i drygt sex år och genomgick under 2019 en omfattande utvärdering. Utvärderingen visade att programmen generellt lyckats mycket väl. De första sex åren har stärkt såväl medverkande företag som forskningsutförare och måluppfyllelsen är över förväntan.

Utvärderingen av Metalliska materials första två etapper visade att dessa etapper har varit framgångsrika och gjort att programmet kunnat nå många av sina mål. Framför allt har programmet lyckats stärka konkurrenskraften hos innovationsområdets företag och föra forskningsutförare och företag närmare varandra.

– Programmen bidrar till ökade kunskaper, utveckling av viktiga områden, nya samarbeten och till att företag satsar på forsknings- och innovationsverksamhet i Sverige. Det är något som vi behöver fortsätta att satsa på, säger Darja Isaksson, generaldirektör för Vinnova.

Inför den nu godkända Etapp 3 så har Metalliska materials strategiska agenda Nationell samling kring metalliska material uppdaterats med aktuella möjligheter och utmaningar. Målet för Etapp 3 är att få ut mesta möjliga av det nu etablerade arbetssättet och det goda momentum programmet har byggt upp under de två första etapperna. Detta kommer att göras genom att dels bygga vidare på de satsningar från de första etapperna som visat sig ha potential, dels inleda satsningar inom de nya områden den uppdaterade agendan tar upp.

Gert Nilson, Programchef Metalliska material. Foto: Pia Norlander, Bildn

Blicken mot framtiden på Metalliska materials programkonferens21.3.2023 08:36:43 CET | Pressmeddelande

Den 15–16 mars 2023 samlades nära 200 personer för att delta i det strategiska innovationsprogrammet Metalliska materials årliga programkonferens på Skogshem & Wijk på Lidingö i Stockholm. Denna gång var det tioårsjubileum för den sedvanligt mycket välbesökta konferensen. Under dessa tio år har programkonferensens placerat sig som Sveriges främsta mötesplats för metallforskning, med deltagare från såväl industri och akademi som forskningsinstitut och myndigheter.

Nytt projekt introducerar additiv tillverkning inom jordbrukssektorn22.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

AMjord, ett nytt projekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, syftar till att öppna en stor och viktig bransch för metallisk additiv tillverkning, nämligen jordbrukssektorn. Då mer specifikt den utrustning som används för jordberedning, som behöver nyttja de mest nötningsbeständiga metaller som finns att tillgå, eftersom verktygsnötningen försvårar ett effektivt och hållbart jordbruk.