Metalliska material öppnar ny utlysning

Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material öppnar nu sin årliga programövergripande utlysning för 2020. Genom denna utlysning finansieras projekt som har potential att bidra till det strategiska innovationsprogrammets mål, men som inte har passat in i tidigare utlysningar inom programmet. Utlysningen har en budget på 12 miljoner kronor.

– Metalliska material genomför varje år en programövergripande utlysning som ser likadan ut år från år, så att särskilt industrin ska hinna förbereda sig och veta att den kommer. Därför öppnar vi den som vanligt i år, även om det blir lite märkligt att fråga efter nya forskningsprojekt i tider när många är permitterade och verksamheter går på halvfart. Vi hoppas att vi hinner få in ett antal spännande projektförslag till sista ansökningsdag i augusti, och skulle det visa sig att det inte går så har vi möjligheten att skjuta på deadline, säger Gert Nilson, programchef för Metalliska material.

De som kan söka stöd i utlysningen är forsknings- och utvecklingsprojekt som har potential att bidra till resultat- och effektmålen för det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material.

Alla typer av organisationer som kan genomföra ett projekt som bidrar till programmets resultat- och effektmål är välkomna att söka bidrag. I projektet måste minst två projektparter delta, varav minst en part ska vara ett svenskt företag. Utländska organisationer utan filial eller driftsställe i Sverige får delta i projekten, men kan inte få bidrag.

Det finns ingen övre gräns, men Vinnovas finansiering får utgöra högst 50 procent av projektets totala stödberättigande kostnad. Resterande kostnader finansieras av projektparterna själva.

Utlysningens totala budget är på 12 miljoner kronor.

Sista dag för ansökan till utlysningen är kl. 14.00 18 augusti 2020!

Läs all information samt hela utlysningstexten på Vinnovas webbplats

Blicken mot framtiden på Metalliska materials programkonferens21.3.2023 08:36:43 CET | Pressmeddelande

Den 15–16 mars 2023 samlades nära 200 personer för att delta i det strategiska innovationsprogrammet Metalliska materials årliga programkonferens på Skogshem & Wijk på Lidingö i Stockholm. Denna gång var det tioårsjubileum för den sedvanligt mycket välbesökta konferensen. Under dessa tio år har programkonferensens placerat sig som Sveriges främsta mötesplats för metallforskning, med deltagare från såväl industri och akademi som forskningsinstitut och myndigheter.

Nytt projekt introducerar additiv tillverkning inom jordbrukssektorn22.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

AMjord, ett nytt projekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, syftar till att öppna en stor och viktig bransch för metallisk additiv tillverkning, nämligen jordbrukssektorn. Då mer specifikt den utrustning som används för jordberedning, som behöver nyttja de mest nötningsbeständiga metaller som finns att tillgå, eftersom verktygsnötningen försvårar ett effektivt och hållbart jordbruk.