Metoo-debatten har lett till bättre arbetsplatser

Mer än var tredje svensk tycker att arbetsplatsen blivit bättre efter höstens #metoo-upprop. Och den synen delas av både kvinnor och män. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

– Det är hoppfullt att såväl män och kvinnor är eniga om att #metoo-debatten har varit bra för Sveriges arbetsplatser. En god arbetsmiljö kräver ett systematiskt arbete och det är glädjande att arbetsgivare agerar för ökad trygghet och jämställdhet på jobbet, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup Sverige.

Mer än var tredje svensk, 35 procent, tycker att höstens #metoo-upprop påverkat arbetsplatsen mycket eller ganska positivt och det finns inga påtagliga skillnader i hur kvinnor och män svarat på frågan. Så få som 8 procent anser att arbetsplatsen påverkats negativt av debatten.

Fler än fyra av tio svenskar, 44 procent, upplever också att ledningen pratat mer om sexuella trakasserier efter höstens upprop. Här skiljer sig dock svaren mellan kvinnor och män något åt. Sex av tio kvinnor, 57 procent, svarar att ledningen pratat mycket eller något mer om sexuella trakasserier, medan motsvarande siffra för män bara var en tredjedel, 34 procent. Innan höstens #metoo-upprop upplevde sju av tio, 72 procent, att ledningen pratade lite eller ingenting alls om frågan.

– Att ta upp kampen mot sexuella trakasserier och ojämlikhet på arbetsplatser är inte bara en fråga om rättvisa, utan om lönsamhet. Trygga och jämställda arbetsplatser ger nöjda medarbetare och är bättre på att tillvarata kompetenser hos både män och kvinnor, säger Lars Forseth.

• Om Manpower Work Life
  • Tips: Sju steg mot en jämställd arbetsplats

Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under februari–mars 2018 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 1 469 personer har svarat på frågorna:

1. ”Om du tänker på situationen innan höstens #metoo-upprop, hur mycket pratade ledningen om sexuella trakasserier på din arbetsplats då?”
6 procent svarade ”väldigt mycket”, 10 procent svarade ”ganska mycket. 25 procent svarade ”ganska lite”, 19 procent ”mycket lite” och 28 procent ”ingenting. 12 procent svarade ”vet ej”.

2. ”Efter höstens #metoo-upprop, upplever du att ledningen på din arbetsplats har pratat mer eller mindre om sexuella trakasserier på arbetsplatsen?”
16 procent svarade ”ja, mycket mer”, 28 procent ”ja, något mer”. 37 procent svarade ”ingen skillnad sedan tidigare”. 6 procent svarade ”nej, något mindre” och 3 procent svarade ”nej, mycket mindre”. 10 procent svarade ”vet ej”.

3. ”Hur tycker du att höstens #metoo-upprop har påverkat din arbetsplats?”
8 procent svarade ”mycket positivt” och 27 procent svarade ”ganska positivt”. 45 procent svarade ”inte alls”, medan 4 procent svarade ”ganska negativt och 4 procent ”mycket negativt”.

Tips: Sju steg mot en jämställd arbetsplats

1. Ändra på dig själv först. Börja med att rannsaka dig själv. Tror du på det här – på riktigt? Engagemanget måste vara äkta, annars framstår det bara som trendängslighet.

2. Ledningen måste äga frågan, inte delegera den. Förändring måste börja i högsta ledningen. Jämställdhet är en strategisk fråga, inte en personalfråga.

3. Vänd på frågan: Fråga ”Varför inte?” I stället för att säga att någon inte har erfarenheten för en tjänst, fråga vad organisationen behöver göra för att det ska fungera.

4. Anställ människor som värdesätter människor. De kommer att få ut mesta möjliga av alla runt omkring sig, och se värdet av att medarbetare kan behålla balansen i livet.

5. Kultur, inte program. Färdiga program för stärkt jämställdhet fungerar dåligt. Ledningen måste påverka arbetsplatskulturen och åstadkomma långsiktig förändring.

6. Var tydlig: Jämställt när och var? Det räcker inte att bara anställa lika många män och kvinnor – arbeta för jämställdhet på alla nivåer och i alla affärsområden.

7. Sätt upp mätbara mål. Mått hjälper organisationen att behålla fokus på att bygga jämställdhet. Stäm av löpande hur långt ni har kommit.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.