MHF gör tummen upp för Volvo

Det blev som vi ville... fortare än vi kunde ana. På Bilens dag 28 oktober 2018 uppmärksammade vi i ett pressmeddelande ett område där teknikutvecklingen fortfarande släpar efter. –Hur kan en bil som till och med kan parkera själv, tillåta att den används av en drog- eller alkoholpåverkad förare, frågade vi oss då. Kanske ser vi redan lösningen?

2017 dödades 80 personer i Sverige, och fler än 1 000 personer skadades svårt på grund av rattfylleri och drograttfylleri. De preliminära siffrorna för 2018 ser sämre ut.

Vi raljerade över att troligtvis ingen dödades "på grund av att bilen inte parkerats tillräckligt elegant i parkeringsrutan". Vi undrade var vi lägger vårt fokus.

Så här stod det vidare i pressmeddelandet:

"Om alla bilar hade installerad teknik som gjorde att de inte alls gick att starta av en påverkad person skulle siffran vara noll. Noll skadade, noll döda på grund av rattfylleri.
...Vi hoppas att det inte dröjer så länge innan det blir verklighet."

När Volvo nu presenterar sina säkerhetslösningar som ska göra just detta i deras nya bilar, så ser MHF:s framtidsönskan ut att bli verklighet. (Se länk till Volvos nyhet).

Mycket glädjande.

MHF:s verksamhet syftar till att nå målet om att Ingen ska dö av rattfylleri.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Kan mer än var femte förare ha kört bil påverkad?1.2.2019 14:45:44 CETPressmeddelande

På Jönköpings stora nyhetssajt Jnytt.se pågår just nu en intressant webbenkät. Frågan som ställs är: "Har du någon gång kört bil påverkad av något olagligt?". I skrivande stund svarar över 21% att det "tyvärr har hänt". Om det skulle vara statistiskt hållbart så skulle alltså mer än var femte bilist ha kört påverkad av alkohol, droger eller medicin. Extremt skrämmande siffror som visar på en absurd alkoholnorm, säger MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund.