MHF:s VD går i pension

Göran Sydhage slutar som VD på MHF. Detta med anledning av att Göran valt att gå i pension då han snart fyller 68 år. Göran Sydhage har varit MHF:s VD sedan våren 2015. Rekrytering av en ny VD pågår, och under tiden är MHF:s trafiksäkerhetschef Lars Olov Sjöström tillförordnad VD.

Göran Sydhage, VD på MHF 2015-2021

–Det har varit en intensiv period med MHF. Många resor till regioner och lokalavdelningar för träffar och utbildningar med MHF:s unika och viktiga lokala medlemmar och funktionärer. Dessutom har vi gjort ett påverkansarbete som gett flera viktiga, konkreta resultat för ökad trafiknykterhet i trafiksäkerhetens tjänst som gjort att arbetet känts mycket meningsfullt, säger avgående VD Göran Sydhage.

–Jag ser fram emot att fortsätta MHF:s viktiga förnyelsearbete tillsammans med det övriga kansliet och hela MHF-landet, och vi kommer att hålla ett fortsatt högt tempo tills en ny chefstjänsteman är rekryterad, säger Lars Olov Sjöström.

–Jag önskar Lars Olov Sjöström varmt lycka till i sitt arbete fram till dess en ny chef kommer på plats. Det här är bästa tänkbara lösning därför att Lars Olovs kunnande och erfarenhet saknar motstycke då det gäller trafiksäkerhetsarbetet i Sverige med trafiknykterhet som huvudfokus, avslutar Göran Sydhage.

Göran Sydhage, VD på MHF 2015-2021

MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 10 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 150 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.

Var tionde manlig bilist tycker att det är okej att köra efter att ha druckit alkohol24.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

I morgon den 25 maj är det Trafiknykterhetens dag – en dag som har instiftats av MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund för att lyfta det viktiga i att aldrig köra alkohol- eller drogpåverkad. I en attitydundersökning gjord av Kantar Sifo i maj 2021 på uppdrag av Bilprovningen och MHF säger var tionde manlig bilist att ett glas vin eller en starköl inte är något hinder för att köra.