Mia Rolf lämnar Ideon Science Park för att bli Marknads- och kommunikationschef på Wihlborgs

Mia Rolf lämnar Ideon Science Park den 16 juli, där hon varit VD sedan 2016. Hon går till Wihlborgs och blir där ny Marknads- och kommunikationschef och kommer också att ingå i Wihlborgs koncernledning.

Mia Rolf avgående VD 16 juli. Fotograf Josefin Widell Hultgren

Sedan 2016 har Mia Rolf varit VD på Ideon Science Park i Lund och har i denna roll bland annat utvecklat och implementerat en ny strategi för Ideon kopplat till globala utmaningar och ökat fokus på tillväxtbolag. Hon har gjort ett gediget arbete som under senare år starkt utvecklat Ideon.

Mia kommer även fortsättningsvis vara engagerad i Ideon Science Park utifrån sin nya roll på Wihlborgs.

-        Det Ideon som Mia Rolf nu lämnar är både mer internationellt och bättre rustat att möta globala utmaningar och hållbar tillväxt än tidigare. Styrelsen har redan inlett rekryteringsprocessen för att finna nästa VD som i en ny struktur skall kunna föra utvecklingen i Ideon Science Park vidare, säger Stephan Müchler, styrelsens ordförande och VD i Sydsvenska Handelskammaren. Ideon är Skånes och Sydsveriges ledande science park.

-        Det har varit en fartfylld, lärorik och fantastiskt rolig tid på Ideon Science Park och jag ser nu fram emot att fortsätta driva Varumärkesutveckling för Wihlborgs och utvecklingen av Öresundsregionen framåt från min nya roll, säger Mia Rolf.

Mia Rolf lämnar den 16 juli och Lotta Wessfeldt blir tf VD tills en ny VD rekryterats. Lotta Wessfeldt är sedan en tid COO och har varit del av ledningen för Ideon Science Park sedan 4 år.

För kontakt angående rekryteringsprocessen:

Vänligen kontakta Louise Dolck-Strömberg, Vice Ordförande.
Epost: Louise.DolckStromberg@axis.com

Mia Rolf avgående VD 16 juli. Fotograf Josefin Widell Hultgren
Lotta Wessfeldt tf VD från 16 juli.

Ideon Science park stöttar hela innovationsresan från startup, till scaleup, storbolag och vidare och verkar för att fler bolag ska bildas baserat på forskning och innovation, samt för tillväxt i regionen.

På Ideon Science Park har framstående innovationer som Bluetooth och Storytel skapats och spännande tillväxtbolag tagit avstamp. Multinationella företag som Axis och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området.

På Ideon finns en unik mix av kompetens, vilket är en styrka när framtidens utmaningar måste lösas idag. Företagen på Ideon Science Park arbetar främst inom fyra fokusområden; Smarta städer, framtida transporter, hälsoteknologi och smarta material, men även inom energi, food tech och smart industri.

I Ideon familjen ingår även inkubatorn Ideon Innovation och acceleratorn Ideon Open.

Ideon stipentiet 2021 går till Recilio - digitalt stöd för mental hälsa och motståndskraftiga organisationer1.6.2021 14:44:59 CEST | Pressmeddelande

Vinnare av 2021 års Ideon Stipendium på 25 000 SEK är startupföretaget Recilio på inkubatorn Ideon innovation. Grundarna Lisa Granath, CEO, Ida Wikholm, COO, Eugen Groh, HOS, samt deras diversifierade team visar höga ambitioner och starka entreprenörsegenskaper och har gjort stora framsteg på inkubatorn Ideon Innovation. Stipendiet är till minne av Ideon Societeten, en stiftelse som nu är nedlagd, men som bestod av viktiga personer för Ideons uppstart 1983.

Ideon Science Park engages 30 growth leaders to support Scaleups29.4.2021 14:43:38 CEST | Press release

Ideon Science Park is investing in the growth of Skåne (South of Sweden) though a well proven concept that leads to an average of 25% growth for the companies having participated in the program. Since last fall Ideon Science Park has an agreement with Navigator Scaleup that won an award as the best accelerator program in EU. Ideon is the south node in a national investment supported by Sparbankernas Riksförbund, a national bank foundation. 9 out of 10 company are started in the pilot phase and 30 experiences growth leaders have been engaged to contribute with their competence. Ideon Science Park is now looking for the 10th company - there is one place left saved for a female founder of a scaleup company. The project is being financed by Region Skåne and Wihlborgs Real Estates.

Dessa 30 tillväxtledare hjälper 10 skånska scaleups att växa7.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ideon Science Park satsar på att öka tillväxten i Skåne genom ett beprövat koncept som leder till 25% tillväxt i snitt efter programmet. Sedan i höstas har Ideon Science Park avtal med Navigator Scaleup, som vunnit EU pris som bästa acceleratorprogram. Ideon utgör dess sydligaste nod i en nationell satsning stöttat av Sparbankernas Riksförbund. 9 bolag av 10 i en pilotfas har startats och 30 erfarna tillväxtledare har engagerat sig för att hjälpa till med sin kompetens. Nu letar Ideon Science Park efter det tionde bolaget - det finns en plats kvar för ett ägarlett bolag med kvinnlig grundare. Projektet finansieras av Region Skåne och Wihlborgs fastigheter.