Mia Skäringer vårtalar på Skansen!

”Det här är min kvinnas vårskrik. Koltrastens vemodiga sång om kvällen. Den förvridna manlighetens möjlighet till förnyelse. En liten pojkes chans att få vara sig själv.” Valborg firas på Skansen, mitt i Stockholm, och i år kan vi lyssna på Årets vårtalare Mia Skäringer.
Mia Skäringer. Fotograf: Viktoria Wyckman Ågren

På Skansen firas Valborg med program på Sollidenscenen från eftermiddag till sen kväll.

15–16.10 Valborgsprogram under dagen: Sjungom studentens lyckliga dag!
Studentikost valborgsfirande i samarbete med Stockholms Studentkårers Centralorganisation. Fanborg med fanor och standarer från Stockholms lärosäten. Utmärkelsen ”Årets studentvän” delas ut och tal hålls. Vårsånger med Stockholms Studentsångare. Spex och galna upptåg med showorkestern Kårsdraget och Baletten Kårsetten.

Kl 20.15–22 Valborgsprogram under kvällen: Sköna maj välkommen!
Vårtal, vårsånger och musikunderhållning vid Valborgsmässobålet.

20.15–22 Sköna maj välkommen!
20.15–20.45 Folkmusikgruppen Väsen
Ca 20.45–20.55 Mia Skäringer håller talet till våren.
21 Valborgsmässobålet tänds.
21–21.20 Stockholms Studentsångare sjunger in våren.
Dirigent: Pelle Olofson
21.20–22 Världsmusikgruppen Tarabband

Studenter har gratis entré mot uppvisande av giltig studentlegitimation.

Årets vårtalare - Mia Skäringer

Mia Skäringers stora genombrott kom med den Kristallenbelönade serien Mia och Klara (2007-2009). Sedan spelade hon rollen som Anna i succéserien Solsidan (2010-2015) vars avsnitt har följts av över en miljon tv-tittare varje vecka. Det är denna roll hon repriserar i långfilmsversionen som setts av över 600 000 biobesökare. Bland övriga filmroller kan nämnas Karaokekungen (2009), Mammas pojkar (2012) och Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann (2013).

Sedan ett år tillbaka driver hon även succé podden ” Skäringer och Mannheimer” tillsammans med Anna Mannheimer och till hösten är hon aktuell med sin turné ” No more fucks to give”

Mia Skäringer. Fotograf: Viktoria Wyckman Ågren