Mia Wallengren, Falköpings kommun, belönas med Visions MR-pris

Visions nationella pris för mänskliga rättigheter går till Mia Wallengren, förvaltningschef på Kultur- och fritidsförvaltningen i Falköpings kommun. Hon får priset för sitt inspirerande och systematiska arbete för mångfald och jämlikhet på arbetsplatsen.

Mia Wallengren har under sina tre år som förvaltningschef tagit initiativ till och genomfört kompetenshöjande insatser och utbildningar kring mångfald, inkludering och jämställdhet för personal, ledningsgrupp och fackliga representanter.

Insatserna har följts upp på arbetsplatsträffar och kunskapen får genomsyra organisationen på olika sätt. Bland annat genom samtal om värdegrund och hur fler kan inkluderas i de verksamheter som förvaltningen driver och ansvarar för. På detta sätt har personalen blivit mer delaktig i processen och upplever en större känsla av delaktighet.

- Jag är övertygad om människors lika värde och på vår arbetsplats vill jag att alla ska känna sig lika viktiga, och ha mod att våga testa och ta initiativ för att kunna erbjuda den verksamhet som medborgarna efterfrågar. Då får vi en organisation i rörelse och medarbetarna upplever en större tillfredsställelse på jobbet, säger Mia Wallengren.

- Det känns väldigt roligt att få uppmärksamma en chef som jobbar systematiskt med mångfald och inkludering på alla nivåer på arbetsplatsen, och som inspirerar sina medarbetare. Arbetet är en viktig nyckel för att öka tillgängligheten och kvaliteten i välfärden, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

MR-priset delades ut på fredagen den 28 septemberpå Visions förbundsmöte som hålls i Solna. Juryn, som består av Visions förbundsstyrelse med biträde av RIM (Rådet för integration och mångfald), ger följande motivering till 2018 års pris:

Mia står upp för det hon tror på och är stadig i sin övertygelse om alla människors lika värde. Hon säger ifrån när något är fel och inspirerar sina medarbetare att göra detsamma. Hon prioriterar utvecklingsarbete kring jämlikhet och jämställdhet genom att investera i utbildningar, lägga gott om tid på värdegrundsarbete och hon gör allt detta tillsammans med sina anställda. Mia är ett utmärkt exempel på hur en chef ska tänka kring och arbeta med mänskliga rättigheter och mångfald.”

För ytterligare kommentarer Mia Wallengren, tfn 0739-988 995 eller Olof Ambjörn, mångfaldsstrateg i Vision, tfn 070-329 71 75.

Läs mer om Visions arbete för ökad mångfald i arbetslivet http://vision.se/Din-trygghet/Mangfald/

Mia Wallengren

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 195 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Internationellt seminarium: Ska facket driva frågor om mens och migration?10.10.2018 10:24Pressmeddelande

Välkommen till ett seminarium fredagen den 12 oktober där Visions förbundsordförande Veronica Magnusson pratar om sin syn på fackligt internationellt solidaritetsarbete. Veronica Magnusson från Valdemarsvik jobbade tidigare inom socialtjänsten i Norrköpings kommun. Idag är hon vice ordförande i en av världens största fackliga organisationer, Public Services International (PSI), med 20 miljoner medlemmar i 150 länder.

Socialchefsrapport 2018: Drömjobb i framtidens socialtjänst1.10.2018 07:30Nyheter

Vision organiserar 30 000 medlemmar och 450 olika titlar inom socialt arbete. Vi gör årligen en enkät bland landets socialchefer för att följa upp förutsättningar för socialtjänsterna samt villkoren för socialcheferna. Årets Socialchefsrapport visar att rekryteringsläget fortfarande är tufft. Över hälften av socialcheferna uppger att det generellt är svårt att rekrytera personal till socialtjänstens verksamheter.