Micael Dahlen leder samtal om den gröna omställningen och framtidens hållbara transporter

Nu lanserar Transportföretagen podcasten Från A till B tillsammans med Micael Dahlen. I podden undersöker Micael vad som krävs för att vi ska ställa om och bli mer hållbara, från teknik till beteendeförändringar och samhällssatsningar. Han tittar bland annat närmare på elförsörjning, hur framtidens bensinmackar kommer se ut och vad självkörande bilar kommer innebära i ett fossilfritt samhälle.

Michael Dahlen leder nya podcasten Från A till B

I podcasten belyser ekonomiprofessorn och framtidsspanaren Micael Dahlen den fossilfria omställningen och framtidens transporter. Kommer det ens vara möjligt att åstadkomma de förändringar vi vill för att kunna ställa om inför den gröna transformationen? Och hur ska elnätet räcka till?

– När jag fick frågan att göra den här samtalsserien kände jag att den gröna omställningen är ett väldigt angeläget ämne och att det finns mycket vi behöver diskutera och bli klokare på kring allt från infrastruktur, handel och beteenden till elförsörjning, teknik och transporter, säger Micael Dahlen.

Under poddseriens sex avsnitt tittar han närmare på de frågor som branschen behöver ta tag i. Han möter politiker, företagsledare och forskare för att samtala om alltifrån hållbarhet och laddstolpar till elbilar och självkörande fordon.

– Transportsektorn befinner sig i den snabbaste omställningen som har skett i modern tid. Vi vill med den här podcasten belysa den resan och att vi står inför ett historiskt vägskäl. Vi måste skapa förutsättningar för dagens och morgondagens samhälle där elektrifiering och automatisering skapar nya möjligheter, säger Mychele Östman, kommunikationschef på Transportföretagen.

Podcasten är framtagen av contentbyrån Borg Owilli och produktionsbolaget Studio Olga, som båda arbetade med podcastseriens första säsong.

– Berättelsen om framtidens transporter handlar om långt mycket mer än fordon, vägar och logistik. Ju tidigare vi kommer till den insikten desto snabbare kommer vi att kunna komma igång med att framtidssäkra inte bara Sveriges transportnäring, men även andra samhällsviktiga branscher. Genom podcasten vill vi helt enkelt lyfta det ofta förbisedda helhetsperspektivet på Sveriges stundande elektrifiering, säger Vincent Janér, Planner på Borg Owilli.

Första avsnittet tar avstamp i vinterns stora elkris där Micael frågar sig hur elnäten ska hantera ett allt mer elektrifierat samhälle. Från A till B med Micael Dahlen har premiär den 16 mars med nya avsnitt varje vecka.

Lyssna på Spotify här.

Arbetsgrupp
Borg Owilli:
David Borg, kundansvarig
Linnea Karlsson, projektledare
Vincent Janér, planner
Amanda Fogelin, content manager
Anna Larsson, content manager
Johanna Wiethüchter, grafisk designer
Siri Prydz, grafisk designer

Studio Olga:
Axel Winqvist, producent

Transportföretagen:
Mychele Östman, kommunikationschef
Tina Thorsell, samhällspolitisk chef
Mattias Olsson, kommunikatör

Michael Dahlen leder nya podcasten Från A till B
Mychele Östman, kommunikationschef Transportföretagen

Arlanda måste fungera – flygbranschen begär möte med Morgan Johansson19.5.2022 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

De långa köerna till flygplatsernas säkerhetskontroller med missade avgångar och upprörda resenärer har tyvärr inte undgått någon. Nu vill flygbranschen att myndigheterna underlättar för flyget att återanställa tidigare personal samtidigt som mer resurser måste till för att ytterligare korta den generella handläggningen. Säkerhetsprövningen måste genomföras men både kan och behöver effektiviseras menar Transportföretagen.

Ny rapport visar på brister i upphandling av kollektivtrafik18.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges regioner upphandlar varje år kollektivtrafik för cirka 52 miljarder kronor. Idag publicerar Sveriges Bussföretag en rapport om hur upphandlingarna av regional busstrafik för 2021 genomförts. Rapporten visar på flera goda exempel men pekar också på brister. Bland annat följer alla regioner inte branschens indexrekommendationer, rekommendationer som tagits fram gemensamt av nationella företrädare för kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretag och som i sig möjliggör en hållbar utveckling av kollektivtrafiken.

Transportföretagen och Göteborgsregionen vill råda bot på mekanikerbrist17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stor brist på personbils- och lastbilsmekaniker i Sverige. Bara i Göteborgsregionen saknas nära 300 mekaniker, vilket är en stor del av landets totala behov. Därför startar Göteborgsregionens kompetensnav nu en valideringsinsats, där personer som har rätt kompetens för att arbeta som mekaniker, men som saknar fullständiga betyg, kan få sina kunskaper validerade.

Ny styrelse i Sveriges Bussföretag17.5.2022 09:59:22 CEST | Pressmeddelande

Vid dagens årsstämma blev Tomas Byberg omvald till ordförande i bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag. Tomas Byberg är vd för Byberg & Nordin. Han är också bussbranschens företrädare i det arbete som nu pågår inom den svenska kollektivtrafiken för att återstarta sektorn efter det stålbad coronapandemin inneburit. Sveriges Bussföretags styrelse fick efter stämman idag flera nya ledamöter från både större koncerner och mindre familjeföretag från hela Sverige.