Tyska Turistbyrån

MICE-segment säkrar topposition till Tyskland som affärsresmål

Dela

Stockholm den 25 november 2019 – Trots skärpta förutsättningar utökar Tyskland sin ledande position som affärsresmål i den europeiska konkurrensen. Detta bekräftas i en delrapport från World Travel Monitor för perioden januari till augusti som utförts av marknadsforskningsinstitutet IPK International på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).

Frankfurt am Main: Skyline. FOTO:  © DZT / Francesco Carovillano
Frankfurt am Main: Skyline. FOTO: © DZT / Francesco Carovillano

Enligt rapporten har antalet utländska affärsresor inom Europa ökat med en procent under årets första åtta månader. Samtidigt steg antalet affärsresor till Tyskland med två procent under samma period.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Bland de totalt 64,5 miljoner affärsresor som företogs inom Europa år 2018 hade 13 miljoner resor Tyskland som slutmål. På plats två och tre hamnade Frankrike (4,9 miljoner resande) och Italien (3,9 miljoner resande). Enligt den senaste IPK-mätningen kan Tyskland ytterligare stärka sin ledande position som européernas främsta affärsresmål. Tillväxten inom MICE-segmentet (meetings, incentives, conferences and exhibitions) kompenserar för den nedåtgående trenden för traditionella affärsresor.

Nedgången för traditionella affärsresor i Europa accelererar: Sifforna i augusti 2018 låg fem procent under nivån för föregående år, och de aktuella siffrorna i augusti 2019 landar på hela minus sex procent. Minskningen av traditionella affärsresor för tysk incoming ligger på minus två procent.

Medan tillväxttakten inom segmentet kongresser, konferenser, mässor o. dyl. bromsas ner från tre till två procent i Europa som helhet, ökar den rejält i Tyskland. Med ett plus på fyra procent ligger våra tillväxtsiffror för perioden januari till augusti dubbelt så högt som den europeiska konkurrensen, och även dubbelt så högt jämfört med föregående år.

Matthias Schultze, VD för German Convention Bureau (GCB), förklarar:

– För att positionera Tyskland som ledande MICE-destination satsar vi konsekvent på internationella marknader och digitala innovationer. De aktuella siffrorna visar att vi med denna strategi bidrar med en viktig del i framgångarna.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Frankfurt am Main: Skyline. FOTO:  © DZT / Francesco Carovillano
Frankfurt am Main: Skyline. FOTO: © DZT / Francesco Carovillano
Ladda ned bild

Dokument

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

42:a passionsspelen i Oberammergau skjuts upp till år 202223.3.2020 09:45:55 CETPressmeddelande

Stockholm, den 23 mars 2020. Den 42:a utgåvan av passionsspelen i Oberammergau skjuts upp på grund av den rådande coronapandemin. Beslutet kommer efter att kretsförvaltningen i Garmisch-Partenkirchen förbjudit genomförandet av passionsspelen i Oberammergau. Eftersom gästernas och de medverkandes hälsa har högsta prioritet, har de ansvariga beslutat att skjuta upp den planerade premiären av passionsspelen den 16 maj 2020 fram till år 2022.

Coronavirusets möjliga konsekvenser för tysk incomingturism – DZT planerar marketing recovery-program2.3.2020 15:33:43 CETPressmeddelande

Stockholm den 02 mars 2020 – Utvecklingen inom turismnäringen efter coronavirusets utbrott och de medföljande reseinskränkningarna kommer även att påverka den tyska incomingturismen under de kommande månaderna. Hur omfattande tillbakagångar som är att vänta från den kinesiska marknaden och hur länge det kommer att pågå, kommer enligt Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) till stor del bero på vilken effekt de kinesiska myndigheternas administrativa åtgärder i praktiken får, men även hur långt viruset breder ut sig och under hur lång tid, och vilka följder krisen får för den kinesiska nationalekonomin.

Tyska Turistbyrån är huvudsponsor för Vagabonds Tågresedag på Stockholms Centralstation den 6 december 20194.12.2019 15:41:24 CETPressmeddelande

Stockholm, den 4 december 2019: Statistik över tågbiljettsförsäljningen visar ett kraftigt ökat intresse för tågresor till Tyskland. Ökningen gäller både enkelsträckor och rundresor med exempelvis Interrailkort. Trenden bekräftas i Tysklands incomingsiffror som visar en ökning på 5,3 procent för övernattningar på hotell och logianläggningar med tio bäddar eller fler under perioden juni till augusti 2019.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum