MICE-segment säkrar topposition till Tyskland som affärsresmål

Stockholm den 25 november 2019 – Trots skärpta förutsättningar utökar Tyskland sin ledande position som affärsresmål i den europeiska konkurrensen. Detta bekräftas i en delrapport från World Travel Monitor för perioden januari till augusti som utförts av marknadsforskningsinstitutet IPK International på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).
Frankfurt am Main: Skyline. FOTO:  © DZT / Francesco Carovillano
Frankfurt am Main: Skyline. FOTO: © DZT / Francesco Carovillano

Enligt rapporten har antalet utländska affärsresor inom Europa ökat med en procent under årets första åtta månader. Samtidigt steg antalet affärsresor till Tyskland med två procent under samma period.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Bland de totalt 64,5 miljoner affärsresor som företogs inom Europa år 2018 hade 13 miljoner resor Tyskland som slutmål. På plats två och tre hamnade Frankrike (4,9 miljoner resande) och Italien (3,9 miljoner resande). Enligt den senaste IPK-mätningen kan Tyskland ytterligare stärka sin ledande position som européernas främsta affärsresmål. Tillväxten inom MICE-segmentet (meetings, incentives, conferences and exhibitions) kompenserar för den nedåtgående trenden för traditionella affärsresor.

Nedgången för traditionella affärsresor i Europa accelererar: Sifforna i augusti 2018 låg fem procent under nivån för föregående år, och de aktuella siffrorna i augusti 2019 landar på hela minus sex procent. Minskningen av traditionella affärsresor för tysk incoming ligger på minus två procent.

Medan tillväxttakten inom segmentet kongresser, konferenser, mässor o. dyl. bromsas ner från tre till två procent i Europa som helhet, ökar den rejält i Tyskland. Med ett plus på fyra procent ligger våra tillväxtsiffror för perioden januari till augusti dubbelt så högt som den europeiska konkurrensen, och även dubbelt så högt jämfört med föregående år.

Matthias Schultze, VD för German Convention Bureau (GCB), förklarar:

– För att positionera Tyskland som ledande MICE-destination satsar vi konsekvent på internationella marknader och digitala innovationer. De aktuella siffrorna visar att vi med denna strategi bidrar med en viktig del i framgångarna.

Frankfurt am Main: Skyline. FOTO:  © DZT / Francesco Carovillano
Frankfurt am Main: Skyline. FOTO: © DZT / Francesco Carovillano

Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande

Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.