MICE-segment säkrar topposition till Tyskland som affärsresmål
Enligt rapporten har antalet utländska affärsresor inom Europa ökat med en procent under årets första åtta månader. Samtidigt steg antalet affärsresor till Tyskland med två procent under samma period.
Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:
– Bland de totalt 64,5 miljoner affärsresor som företogs inom Europa år 2018 hade 13 miljoner resor Tyskland som slutmål. På plats två och tre hamnade Frankrike (4,9 miljoner resande) och Italien (3,9 miljoner resande). Enligt den senaste IPK-mätningen kan Tyskland ytterligare stärka sin ledande position som européernas främsta affärsresmål. Tillväxten inom MICE-segmentet (meetings, incentives, conferences and exhibitions) kompenserar för den nedåtgående trenden för traditionella affärsresor.
Nedgången för traditionella affärsresor i Europa accelererar: Sifforna i augusti 2018 låg fem procent under nivån för föregående år, och de aktuella siffrorna i augusti 2019 landar på hela minus sex procent. Minskningen av traditionella affärsresor för tysk incoming ligger på minus två procent.
Medan tillväxttakten inom segmentet kongresser, konferenser, mässor o. dyl. bromsas ner från tre till två procent i Europa som helhet, ökar den rejält i Tyskland. Med ett plus på fyra procent ligger våra tillväxtsiffror för perioden januari till augusti dubbelt så högt som den europeiska konkurrensen, och även dubbelt så högt jämfört med föregående år.
Matthias Schultze, VD för German Convention Bureau (GCB), förklarar:
– För att positionera Tyskland som ledande MICE-destination satsar vi konsekvent på internationella marknader och digitala innovationer. De aktuella siffrorna visar att vi med denna strategi bidrar med en viktig del i framgångarna.
Nyckelord
Kontakter
Ida LarcénPress- och webbansvarig
Tel:+46 8 665 18 85ida.larcen@germany.travelBilder
Dokument
Om
Tyskland - Det vänliga semesterlandet
På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande
Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.
Save the date – DZT arrangerar Dagen för barriärfri turism för tolfte året i rad den 6 mars 2024 under turistmässan ITB Berlin.23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under den 12:e Dagen för barriärfri turism (Tag des barrierefreien Tourismus) presenterar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) nationella och internationella experter som avhandlar strategier och best practices på temat inkluderande resor.
Europamästerskapet 2024 i Tyskland ger positiva effekter för tysk incomingturism23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Från den 14 juni kommer allt i Tyskland att handla om EM 2024. Till arenorna där de 51 matcherna utspelas välkomnar man 2,7 miljoner besökare och i fanzonerna räknar man med runt sju miljoner deltagare. EM kan generera en fyraprocentig ökning av övernattningsvolymen för tysk incomingturism.
Positivt resultat för reslandet Tyskland 2023 – DZT-prognos ser ytterligare tillväxtchanser för tysk incomingturism under 202423.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Europa är fortsatt den viktigaste källmarknaden – stark återhämtning från Asien och Nordamerika – kulturella höjdpunkter och UEFA EURO 2024 samt brett utbud av natursemestrar som ökar internationell efterfrågan
Tyska turistbyrån presenterar årets studieresor, kampanjer samt statistik från 2023.8.2.2024 16:05:01 CET | Pressmeddelande
Den 14 februari välkomnar Tyska Turistbyrån journalister och andra intressenter till ett hybridmöte med tema studieresor för journalister och influencers, kampanjer under året som kommer samt statistik från föregående år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum