Michael Jonsson tar över efter David Dencik i Idioten

Efter 43 spelade föreställningar som Furst Mysjkin i Mattias Anderssons nytolkning av Idioten lämnar David Dencik från och med den 1 mars över rollen till Michael Jonsson, som nyligen långtidskontrakterats på Dramaten.

– Det ska bli väldigt roligt och det är en stor ära att få fylla den platsen efter en fantastisk skådespelare som David i en fantastiskt bra och angelägen uppsättning som Mattias har gjort. Jag ska njuta av varje minut, säger Michael Jonsson.

Furst Mysjkin är en godhjärtad person. Han tänker alltid på andras bästa, möter alla med förståelse. Inte konstigt att hans omgivning blir provocerad. Är han i själva verket efterbliven? Eller har han en dold agenda? Och är det egentligen godhet att visa generositet och dela med sig om man är född privilegierad?

Idioten , vars spelperiod på Dramaten har förlängts, tar Mattias Andersson avstamp i Fjodor Dostojevskijs klassiker Idiotenför att undersöka vilken relevans romanens etiska, politiska och existentiella frågeställningar har i vår samtid. En polyfoni av röster och texter från 1869 till 2015 skapar ett scenkonstverk om godhetens problematik och provokation.

Michael Jonsson är utbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm 2004-2008 och har tidigare medverkat på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm i produktioner som Stillheten och Candida . På Teater Galeasen medverkade han våren 2015 i den hyllade Vår klass. På tv har han bland annat synts i Jonas Gardells uppmärksammade serie Torka aldrig tårar utan handskar . Under våren medverkar Michael Jonsson också i PO Enquists I lodjurets timma , som får premiär den 13 maj på Lilla scenen .

Medverkande
Furst Mysjkin Michael Jonsson