Michel Francos film Sundown slåss om ett Guldlejon i Venedig

Den mexikanske regissören och manusförfattaren Michel Francos film Sundown har tagits ut till huvudtävlan vid filmfestivalen i Venedig. Därmed slåss den om ett av filmvärldens finaste priser, ett Guldlejon. I huvudrollerna ser vi bland andra Charlotte Gainsbourg och Tim Roth. Filmen är postproducerad av Göteborgsbolaget Cloudberry Post och samproducerad med Göteborgsbolaget CommonGround Pictures, Jonas Kellagher, och Film i Väst.

Tim Roth

- Det är fantastiskt hedrande att få vara representerad på Venedigs filmfestival med en samproduktion. Så sent som förra året vann Michel Franco ett Silverlejon med sin film Nuevo Orden. För Film i Väst innebär också detta att vi kommer att vara representerade vid våra fyra prioriterade festivaler, Berlin, Cannes, Venedig och Toronto. Det är en stor famgång, säger Kristina Börjeson, produktionschef på Film i Väst.

Sundown handlar om en brittisk, välbärgad familj på semester i Acapulco, Mexiko, tills ett rop på hjälp från fjärran avbryter semesterresan. När en släkting bryter upp familjens täta band, uppstår överraskande spänningar.

I huvudrollerna ser vi Tim Roth, Charlotte Gainsbourg, Iazua Larios, Henry Goodman, Albertine Kotting och Samuel Bottomley.

Sundown produceras av Teorema, Michel Franco, Eréndira Núñez Larios, Cristina Velasco L. i samproduktion med CommonGround Pictures, Film i Väst och Luxbox.

Michel Franco föddes i Mexico City 1979 och har lyft den mexikanska filmen globalt. De filmer han har regisserat, skrivit manus till och producerat innefattar Chronic, som belönades med priset för Bästa manus i Cannes 2015, Las Hijas de Abril, jurypriset i Un Certain Regard i Cannes 2017 och Después de Lucia, som vann huvudpriset i Un Certain Regard 2012. Sundown är hans sjunde film och föregångaren Nuevo Orden belönades med the Silver Lion Grand Jury Prize vid Venedigs filmfestival i fjol.

Filmfestivalen i Venedig pågår mellan den 1 och 11 september 2021. https://www.labiennale.org/en/cinema/2021

Tim Roth
Kristina Börjeson, produktionschef Film i Väst, bild. Gus Kaage/Film i Väst

Ruben Östlund vinner en Guldpalm för andra gången28.5.2022 22:03:38 CEST | Pressmeddelande

I kväll skrevs svensk filmhistoria. Ruben Östlund vann för andra gången en av filmvärldens mest prestigefulla priser, en Guldpalm för sin film Triangle of Sadness. Tarik Salehs film Boy from Heaven vann också pris för Bästa manus för sin film Boy from Heaven vid filmfestivalen i Cannes. Zar Amir-Ebrahimi vann priset för Bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Ali Abbasis film Holy Spider. Alla filmer är samproducerade med Film i Väst.

Lukas Moodysson gör ny långfilm: Tillsammans 9920.5.2022 10:40:22 CEST | Pressmeddelande

På Film i Västs årliga pressträff i Cannes tillkännagavs Lukas Moodyssons nya film Tillsammans. Den blev en stor succé bland publik och kritiker år 2000. Nu kommer uppföljaren, Tillsammans 99, som utspelar sig 1999, 24 år efter den första filmen. Tillsammans 99 spelas in i Västra Götaland under augusti och september. Filmen produceras av Memfis Film, Lars Jönsson och Anna Carlsten, i samproduktion med SF Studios och Film i Väst. SF Studios hanterar nordisk distribution. Tillsammans 99 beräknas att ha biopremiär under 2023.

Fyra av Film i Västs samproduktioner slåss om en Guldpalm i Cannes14.4.2022 12:12:16 CEST | Pressmeddelande

Med sin förra film, The Square, tog Ruben Östlund hem filmvärldens kanske mest prestigefulla pris, Palme d’Or. Nu är han tillbaka i huvudtävlan med Triangle of Sadness. Inspelad i Trollhättan och Göteborg och med Woody Harrelson i en av huvudrollerna. Även Film i Västs samproduktion Boy from Heaven av Tarik Saleh, Holy Spider av Ali Abbasi och R.M.N. av den rumänske regissören Cristian Mungiu slåss om en Guldpalm. Kristoffer Borglis Sick of Myself och Hlynar Pálmasons Godland är uttagna till sektionen Un Certain Regard.