Michel Francos film Sundown slåss om ett Guldlejon i Venedig

Den mexikanske regissören och manusförfattaren Michel Francos film Sundown har tagits ut till huvudtävlan vid filmfestivalen i Venedig. Därmed slåss den om ett av filmvärldens finaste priser, ett Guldlejon. I huvudrollerna ser vi bland andra Charlotte Gainsbourg och Tim Roth. Filmen är postproducerad av Göteborgsbolaget Cloudberry Post och samproducerad med Göteborgsbolaget CommonGround Pictures, Jonas Kellagher, och Film i Väst.

Tim Roth

- Det är fantastiskt hedrande att få vara representerad på Venedigs filmfestival med en samproduktion. Så sent som förra året vann Michel Franco ett Silverlejon med sin film Nuevo Orden. För Film i Väst innebär också detta att vi kommer att vara representerade vid våra fyra prioriterade festivaler, Berlin, Cannes, Venedig och Toronto. Det är en stor famgång, säger Kristina Börjeson, produktionschef på Film i Väst.

Sundown handlar om en brittisk, välbärgad familj på semester i Acapulco, Mexiko, tills ett rop på hjälp från fjärran avbryter semesterresan. När en släkting bryter upp familjens täta band, uppstår överraskande spänningar.

I huvudrollerna ser vi Tim Roth, Charlotte Gainsbourg, Iazua Larios, Henry Goodman, Albertine Kotting och Samuel Bottomley.

Sundown produceras av Teorema, Michel Franco, Eréndira Núñez Larios, Cristina Velasco L. i samproduktion med CommonGround Pictures, Film i Väst och Luxbox.

Michel Franco föddes i Mexico City 1979 och har lyft den mexikanska filmen globalt. De filmer han har regisserat, skrivit manus till och producerat innefattar Chronic, som belönades med priset för Bästa manus i Cannes 2015, Las Hijas de Abril, jurypriset i Un Certain Regard i Cannes 2017 och Después de Lucia, som vann huvudpriset i Un Certain Regard 2012. Sundown är hans sjunde film och föregångaren Nuevo Orden belönades med the Silver Lion Grand Jury Prize vid Venedigs filmfestival i fjol.

Filmfestivalen i Venedig pågår mellan den 1 och 11 september 2021. https://www.labiennale.org/en/cinema/2021

Tim Roth
Kristina Börjeson, produktionschef Film i Väst, bild. Gus Kaage/Film i Väst

Efter Sunes succéer – nu får Håkan Bråkan en egen film13.9.2021 15:30:41 CEST | Pressmeddelande

Unlimited Stories senaste långfilmer om Sune - Sune vs Sune, Sune Best Man och Sune Uppdrag Midsommar - och som också samproducerats med Film i Väst, har blivit en stor succé i såväl Sverige som resten av världen (i tävlan på Berlin filmfestival två år i rad). Nu närmar sig inspelningen av familjefilmen Håkan Bråkan, som beräknas få biopremiär julen 2022. Filmen produceras av Unlimited Stories i samproduktion med Film i Väst, Nordisk Film och SVT och spelas delvis in i Västra Götaland.

Svenska storstjärnor till Lars von Triers Riket Exodus9.9.2021 10:04:19 CEST | Pressmeddelande

När den sista säsongen av Lars von Triers Riket har premiär på Viaplay är den full av svenska stjärnskådespelare, däribland Tuva Novotny, Mikael Persbrandt, Ida Engvoll, David Dencik, Asta August och Anders Mossling. Dessutom spelar världsstjärnan Alexander Skarsgård en mindre biroll. Riket Exodus produceras av Zentropa, Viaplay och DR i samproduktion med Film i Väst. Premiär under 2022. Delar av postproduktionen sker i Västra Götaland.

Inspelningsstart av Bränn alla mina brev med stjärnensemble24.8.2021 10:01:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är filminspelningen av Alex Schulmans succéroman Bränn alla mina brev igång. SF Studios producerar filmen i samproduktion med Film i Väst och delar av inspelningen kommer att ske i Västra Götaland. För regi står den internationellt hyllade regissören Björn Runge och huvudrollerna spelas av Bill Skarsgård, Asta Kamma August och Gustav Lindh. Marika Lindström och Sten Ljunggren medverkar som Karin Stolpe (d.ä.) och Sven Stolpe (d.ä.). Sverrir Gudnason gestaltar Alex Schulman och Sonja Richter spelar Amanda Schulman.