Statens servicecenter

Migrationsverket och Statens servicecenter fördjupar samverkan

Dela

Ökad tillgänglighet till Migrationsverkets tjänster och hjälp med fler myndighetsärenden hos Statens servicecenter. Det är inriktningen när myndigheternas generaldirektörer den 31 oktober undertecknade en avsiktsförklaring om fortsatt servicesamverkan.

Statens servicecenters generaldirektör Åsa Lindh och Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik undertecknade avsiktsförklaring om fortsatt samverkan den 31 oktober. Fotograf: Björn Bjarnesjö
Statens servicecenters generaldirektör Åsa Lindh och Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik undertecknade avsiktsförklaring om fortsatt samverkan den 31 oktober. Fotograf: Björn Bjarnesjö

Migrationsverket och Statens servicecenter har för avsikt att fortsätta och fördjupa sin samverkan på de statliga servicekontoren. Syftet är att förbättra Migrationsverkets tillgänglighet och service för sökanden och andra intressenter.

– Jag är glad att vi nu tar det här steget och går vidare i vårt samarbete med Statens servicecenter. För Migrationsverket innebär det en utökad närvaro runt om i landet som i sin tur underlättar för sökande med behov av fysiskt besök, säger Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik.

Pilotverksamhet visar på goda resultat

Sedan 2021 har Statens servicecenter erbjudit service för Migrationsverkets räkning på ett antal statliga servicekontor. Bland annat har besökare kunnat få stöd i att använda digitala självbetjäningstjänster samt information om regelverk och processer. Samverkan mellan myndigheterna har fungerat väl och den pilotverksamhet som genomförts visar på goda resultat.

– Genom att samla tjänster från fler myndigheter på de statliga servicekontoren förenklar vi för besökarna. Vi breddar vårt utbud och kan erbjuda service till fler grupper, säger Statens servicecenters generaldirektör Åsa Lindh.

Avsiktsförklaringen är startskottet för en långsiktig servicesamverkan mellan myndigheterna.

Nästa steg är att påbörja införandet av fler tjänster på ytterligare servicekontor runtom i landet.

Kontakter

Migrationsverkets presstjänst

Tel: 010-485 66 55

E-post: press@migrationsverket.se

Statens servicecenters presstjänst

Tel: 010-350 50 70

E-post: press@statenssc.se 

Nyckelord

Bilder

Statens servicecenters generaldirektör Åsa Lindh och Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik undertecknade avsiktsförklaring om fortsatt samverkan den 31 oktober. Fotograf: Björn Bjarnesjö
Statens servicecenters generaldirektör Åsa Lindh och Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik undertecknade avsiktsförklaring om fortsatt samverkan den 31 oktober. Fotograf: Björn Bjarnesjö
Ladda ned bild

Om

Statens servicecenter bidrar till en effektiv och tillgänglig statsförvaltning. Vi levererar administrativa tjänster till andra myndigheter och även lokal statlig service till privatpersoner och företag. Fram till år 2023 utökar vi till 147 servicekontor.

Från den 1 juni 2019 driver vi de statliga servicekontoren dit privatpersoner och företagare kan vända sig för att få information och service kring tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten eller Skatteverket.

Följ Statens servicecenter

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Statens servicecenter

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum