Mikael Haglund blir JVM-chef för JVM 2022

2016 startade ett genomgripande strategiarbete inom svensk ishockey med syfte att utveckla en strategisk plattform för de kommande åren. I den strategiska plattformen finns en ny gemensam vision att bli Sveriges mest engagerande idrott. Att kunna arrangera stora mästerskap i Sverige är en viktig beståndsdel i att nå visionen.

Det är få evenemang som kan skapa ett sådant engagemang för ishockeyn som ett Junior-VM på hemmaplan. Därför är mästerskapet viktigt för svensk ishockey, det visade också det senaste juniormästerskapet i Sverige som då gick i Malmö 2014. Under våren 2019 tog Svenska Ishockeyförbundets styrelse ett beslut att inleda slutförhandlingar med Göteborg om att stå som värd för junior-VM 2022. Nu är det klart att Mikael Haglund blir JVM-chef för det stundande mästerskapet.

- Det känns såklart jättebra och roligt att få jobba med mästerskapet på heltid. Jag kommer att vara anställd under Tommy Boustedt och ansvarig för allt som rör sporten och organisationen på plats i Göteborg. Det blir ett tätt samarbete med Göteborg & Co, Got Event, Frölunda och såklart Göteborgs Ishockeyförbund med alla föreningar i området. Närheten till två stora arenor och närheten till hotell bjuder också på bra förutsättningar för ett riktigt bra mästerskap i Göteborg, säger Mikael Haglund.

- Vi är glada att Mikael accepterat erbjudandet att bli ansvarig för JVM i Göteborg 2022. I sin roll som JVM-general i Malmö 2014 ledde Mikael arbetet på ett berömvärt sätt. Hans erfarenhet från den turneringen och andra turneringar han ansvarat för, till exempel Dam-VM och TV-pucken – blir mycket viktigt med tanke på det publika och mediala intresse som ett JVM för med sig, säger Tommy Boustedt, Generalsekreterare för Svenska Ishockeyförbundet.

Som en följd av det nya uppdraget kommer Mikael Haglund efter verksamhetsårets slut att lämna sitt uppdrag som styrelseledamot på Svenska Ishockeyförbundet.