Mikael Hill lämnar herrlandslaget

Svenska Innebandyförbundet väljer att inte förlänga herrlandslagets förbundskapten Mikael Hills kontrakt. – Svenska Innebandyförbundet vill tacka Mikael Hill för de här åren, säger Svenska Innebandyförbundets landslagschef Joakim Lindström.

Foto: Per Wiklund

Beslutet att inte förlänga kontraktet togs formellt av Svenska Innebandyförbundets styrelse på ett styrelsemöte i onsdags. Mikael Hills kontrakt går ut sista februari 2021, men med anledning av att avtalet inte ska förlängas har parterna enats om att Hill tar ett steg tillbaka under resterande kontraktsperiod.

Mikael Hill blev förbundskapten i herrlandslaget i februari 2017. Samma sommar ledde han Sverige till guld i The World Games i Polen. I december 2018 tog han Sverige till VM-final, där laget förlorade. Han skulle även ha lett Sverige under VM i Helsingfors, som skulle ha spelats nu i december men blev uppskjutet ett år.

– Svenska Innebandyförbundet vill tacka Mikael Hill för de här åren. Jag tänker främst på guldet i The World Games som var både häftigt och betydelsefullt för svensk innebandy. Hill och resten av staben har lett herrlandslaget med ett stort engagemang, delaktighet och öppenhet de senaste säsongerna, säger landslagschefen Joakim Lindström och fortsätter:

– Vår vision är tydlig: vi vill vara ett landslag som inte bara vinner över tid utan också tar ansvar för utvecklingen både nationellt och internationellt. Det innebär att riktning och innehåll i det långsiktiga arbetet är lika viktigt som det enskilda mästerskapet. Vi är i processen med att rekrytera ett team som ska kunna leda och utveckla det arbetet på både kort och lång sikt. Vi återkommer med information i frågan så snart det är möjligt.

Foto: Per Wiklund