Mikael Inglander blir VD i SBAB Bank AB

Styrelsen i statligt ägda SBAB Bank AB (publ) (”SBAB”) har utsett Mikael Inglander till VD. Han tillträder tjänsten idag.

Mikael Inglander har arbetat inom SBAB-koncernen sedan 2014, först i rollen som CFO och nu senast som tillförordnad VD i sex månader. Han kom till SBAB efter en lång karriär inom bank- och finansbranschen.

– Vi har genomfört en gedigen rekryteringsprocess där målet varit att hitta rätt ledare för att leda SBAB in i framtiden. Efter att ha matchat våra önskemål mot en lång rad kvalificerade interna och externa kandidater, har vi valt Mikael Inglander. Hans breda finansbakgrund, analytiska förmåga och kommersiella kundfokus i kombination med ett inkluderande ledarskap, en god prioriterings- och genomförandeförmåga samt en sund syn på riskhantering gör att han uppfyller våra kriterier. Dessutom är vi mycket nöjda med det arbete som Mikael gjort under den tid han varit tillförordnad VD, säger Jan Sinclair, styrelseordförande, SBAB.

Mikael Inglander tillträder rollen som VD för SBAB idag.

– Det är med ödmjukhet som jag tar över VD-posten för en bank som fyller en viktig funktion som hållbar bolåneaktör. SBAB är ekonomiskt starkt med ett väletablerat varumärke, och även om många omvärldsfaktorer nu pekar på utmaningar så har vi goda förutsättningar att hantera dem. På ett rent personligt plan är jag glad att jag nu får förtroendet att leda företaget in i nästa skede av vår tillväxtresa, säger Mikael Inglander, VD, SBAB.

SBAB bildades 1985, ägs av svenska staten och står under Finansinspektionens tillsyn. Bolaget erbjuder lån, sparande och andra tjänster till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige.

Om Mikael Inglander
Mikael Inglander, född 1963, har arbetat inom SBAB-koncernen som CFO och nu senast som tillförordnad VD. Dessförinnan har han haft en lång karriär inom Swedbank-koncernen, däribland som Vice verkställande Direktör, regionchef och CFO samt som VD på Lindorff Sverige. Mikael har också haft styrelseuppdrag i bland annat Ica Banken och OKQ8 Bank. Han är utbildad civilekonom med examen från Stockholms universitet.

För mer information, vänligen kontakta:
Douglas Norström, Presschef, SBAB.
Telefon: 073-027 19 65, E-post: douglas.norstrom@sbab.se

Denna information är sådan information som SBAB Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 maj 2022 klockan 06.00 UTC. För mer information om SBAB Bank AB (publ) hänvisas till sbab.se.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 292 000 och 402 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2022). Antal medarbetare (FTE) är 818. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Boräntor kring 4 procent det nya normala19.5.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Riksbanken väntas höja reporäntan med 0,25 procentenheter vid samtliga beslutstillfällen i år. Reporäntan väntas sedan toppa på 2,0 procent i februari 2024. Den rörliga bostadsräntan (tremånaders) stiger till 2,7 procent i januari nästa år för att därefter öka till 3,6 procent till januari 2025, varefter den stabiliseras ungefär på den nivån. Femåringen stiger till 3,9 procent i januari nästa år för att från och med januari 2025 stabiliseras kring 4,5 procent. Bolånetagare bör därför förvänta sig normalräntor kring 4 procent framöver. Det är några av slutsatserna i SBAB:s rapport Boräntenytt nr 3, 2022 som publiceras idag.

Bolån med kort bindningstid förstahandsvalet i april18.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under april valde 43 procent av SBAB:s nya villakunder bolån med tre månaders bindningstid på hela bolånet. Bland bostadsrättskunderna valde 46 procent tre månaders bindningstid på hela bolånet. 35 respektive 36 procent av villa- och bostadsrättskunderna valde i stället att binda hela bolånet. Bland dem var ett års bindningstid vanligast. 21 procent av villakunderna respektive 19 procent av bostadsrättskunderna valde en mix av rörligt och bundet.

Kostnadsökningar har lett till ändrat sparbeteende12.5.2022 07:45:00 CEST | Pressmeddelande

I SBAB:s nya undersökning "Hushållens sparplaner" framgår att nio av tio har ett sparande och att många under det gångna året har förändrat sitt sparbeteende. Den vanligaste förändringen är ökat sparande på sparkonto, i aktier och fonder. Betydligt färre hushåll har minskat sitt sparande under året. Främsta skälet till sparande är att ha en buffert mot oförutsedda utgifter. Det är också vanligt att sparandet är till för att klara en inkomstförsämring.

Kraftiga prisfall på villor i Stockholm och Malmö i april – men ännu syns ingen räntefrossa på bostadsmarknaden som helhet3.5.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Priserna på villor föll med mer än tre procent i Storstockholm och Stormalmö medan de steg marginellt i Storgöteborg. Lägenhetspriserna föll svagt i Storstockholm och Storgöteborg, medan de ökade svagt i Stormalmö. Justerat för normala säsongsmönster var prisökningstakten för riket som helhet 0,4 procent under april. Detta visar SBAB och Boolis prisindex HPI som baseras på samtliga på Booli registrerade bostadsförsäljningar under april.