Mikael Jansson ny vd för ManpowerGroup i Sverige

Mikael Jansson, i dag vd på Manpower, tar vid årsskiftet över rollen som vd för ManpowerGroup Sverige. Han kommer att rapportera till nuvarande vd:n Lars Forseth, som fullt ut ska fokusera på sin roll som Regional Managing Director för Nordics, Baltics & South Africa.

Mikael Jansson, tillträdande vd ManpowerGroup i Sverige.

– Som en av Sveriges största arbetsgivare kan vi bidra till en hållbar utveckling på arbetsmarknaden. Vi hjälper människor att få rätt kompetens för jobb i tillväxtbranscher och bistår våra kunder att anpassa sig till den snabba omställningen och de nya kompetenskrav det medför, säger Mikael Jansson, tillträdande vd för ManpowerGroup.

Mikael Jansson kommer att leda alla ManpowerGroups varumärken i Sverige - Manpower, Experis, ManpowerGroup Solutions och Right Management med sammantaget 12 000 medarbetare i Sverige. Han har arbetat i ManpowerGroup i 19 år, har haft ett antal ledarroller i bolaget och utsågs till vd för Manpower år 2012. Sedan 2018 är Mikael Jansson också styrelsemedlem i arbetsgivarorganisationen Almega Kompetensföretagen.

– ManpowerGroup Sverige får en kompetent och stark ledare i Mikael. Genom åren har han varit drivande i att omvandla vår verksamhet och utveckla lösningar som ger ännu mer värde för våra kunder och kandidater i Sverige. Skiftet på vd-stolen har varit planerat sedan en längre tid, och det gläder mig att han kommer att leda vår verksamhet i att möta nya utmaningar på en snabbt föränderlig arbetsmarknad, säger Lars Forseth, avgående vd för ManpowerGroup.

Lars Forseth, som har haft vd-rollen i ManpowerGroup Sverige sedan 2005, fortsätter efter många framgångsrika år inom koncernen med internationellt arbete som Regional Managing Director för Nordics, Baltics & South Africa.

Pressbild på Mikael Jansson finns här

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43 helene.belin@manpowergroup.se

Mikael Jansson, tillträdande vd ManpowerGroup i Sverige.

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Ny prognos: Det våras för fler jobbtillfällen inom handeln igen12.3.2019 08:55:05 CETPressmeddelande

Arbetsgivare inom handeln förväntar sig en något ökad efterfrågan på arbetskraft under andra kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på +5 procent. Det ser med andra ord ljusare ut på arbetsmarknaden igen, efter den bleka prognosen från föregående kvartal då arbetsgivarna i handelssektorn inte trodde på någon jobbtillväxt alls. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +9 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos: Frostigt på vårens arbetsmarknad i energisektorn12.3.2019 08:53:39 CETPressmeddelande

Arbetsgivare i energisektorn förväntar sig en minskad efterfrågan på arbetskraft under andra kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på -8 procent. Det är en drastisk minskning på hela 22 procentenheter jämfört med förra våren, då prognosen låg på optimistiska +14 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +9 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos: Många fler jobbtillfällen inom hotell- och restaurangbranschen12.3.2019 08:53:16 CETPressmeddelande

Arbetsgivare inom hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en rejält ökad efterfrågan på arbetskraft under andra kvartalet 2019, med en urstark sysselsättningstrend på +23 procent. Det är ett uppsving på sju procentenheter jämfört med förra våren, då prognosen låg på +16 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +9 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.