Mikael Leksell ny chef för Siemens Digital Industries i Sverige

Från vänster: Mikael Leksell, ny Head of Digital Industries på Siemens i Sverige, Göran Persson, tidigare Head of Digital Industries på Siemens i Sverige

Mikael Leksell, vd för Siemens AB, tar över rollen som chef för affärsområdet Digital Industries efter Göran Persson som går i pension.

Mikael Leksell, vd för Siemens AB, kommer i tillägg till sin nuvarande roll att ta över rollen som chef för Siemens affärsområde Digital Industries efter Göran Persson som väljer att gå i pension. Förändringen verkställs den 1 april. Göran kommer därefter att stanna på företaget i en roll som rådgivare fram till den 30 september.

– Jag ser fram emot att jobba nära svensk industri igen efter nio år utomlands, säger Mikael Leksell, vd för Siemens AB. Med vårt kunnande och portfölj av produkter och lösningar erbjuder vi både nuvarande och nya kunder stöd i deras arbete med att framtidssäkra sin verksamhet, för att bevara konkurrenskraft i morgondagens allt mer digitaliserade produktionslandskap. Siemens Digital Industries ska vara förstahandsvalet för ett industriföretag som söker en partner för sin digitala transformation, oavsett storlek eller bransch.

Göran har en mångårig karriär på Siemens bakom sig med flera ledande roller inom främst industriområdet, men även inom den tidigare divisionen Infrastructure & Cities.

Detta pressmeddelande och pressbilder, samt övrigt pressmaterial finns tillgängligt i Siemens nyhetsrum www.siemens.se/press

Göran Persson, chef för Siemens Digital Industries i Sverige
Mikael Leksell, vd Siemens AB

Siemens får dubbla gasturbinorder från Belarus för att balansera landets energisystem16.3.2020 11:00:00 CETPressmeddelande

Siemens får dubbla gasturbinorder från Belarus för att balansera landets energisystem Fem gasturbiner till nytt kraftverk i Beloozersk Sex gasturbiner till nytt kraftverk i Minsk Tre gasturbinorder på tre månader från Belarus Siemens Industrial Turbomachinery AB har fått ytterligare två order från Belarus på gasturbiner av modell SGT-800 med tillverkning i Finspång och Trollhättan. Turbinerna ska installeras i två nya kraftverk som ska uppföras i landet och köras på spetslast vid eltoppar. Den ena beställningen kommer från Minsk Republican Unitary Enterprise of Electricity Industry (RUE Minskenergo) som köper sex gasturbiner av typen SGT-800, generatorer och annan elutrustning till ett nytt kraftverk som ska uppföras i Minsk. Kraftverket ska vara klart att tas i drift i december 2021 och får en kapacitet på 300 megawatt (MW). Den andra beställningen kommer från Brest Republican Unitary Enterprise of Electricity Industry (RUE Brestenergo) och består av fem gasturbiner och tillhörande ut

Siemens bygger Sveriges första virtuella kraftverk tillsammans med Skandia Fastigheter3.3.2020 08:01:00 CETPressmeddelande

Siemens och Skandia Fastigheter har inlett ett samarbete för att bygga Sveriges första virtuella kraftverk av sitt slag på köpcentrumet Väla Centrum utanför Helsingborg. Att skapa virtuella kraftverk är en flexibel och hållbar lösning för balansering av elnätet, där befintliga anläggningar kan användas samtidigt som till exempel fastighetsägare som förfogar över energiresurser erbjuds nya intäktsmöjligheter.

Siemens bygger Sveriges första virtuella kraftverk tillsammans med Skandia Fastigheter3.3.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Siemens och Skandia Fastigheter har inlett ett samarbete för att bygga Sveriges första virtuella kraftverk av sitt slag på köpcentrumet Väla Centrum utanför Helsingborg. Att skapa virtuella kraftverk är en flexibel och hållbar lösning för frekvensreglering av elnätet, där befintliga anläggningar kan användas samtidigt som till exempel fastighetsägare som förfogar över energiresurser erbjuds nya intäktsmöjligheter.