Mikko Riipinen - Årets Coach i SBL Herr

Under slutspelet i Svenska Basketligan Herr delar vi ut årets utmärkelser till de spelare, ledare och lag som utmärkt sig extra mycket under säsongen 2020-2021. Idag delar vi ut priset Årets Coach - som går till Mikko Riipinen, Norrköping Dolphins!

Alla utmärkelser i SBL Herr röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter, och för första gången har även supportrar varit med och lagt sina röster på årets utmärkelser. Fansens röster räknas om till 25% av det sammanlagda röstresultatet, och coacher, lagkaptener och medias röster står för 75% av rösträkningen.

Utmärkelserna Årets Lyft, och Årets Matcharrangemang (delas ej ut 2021), delas ut av Svenska Basketbollförbundet.

Årets Coach: Mikko Riipinen, Norrköping Dolphins

Mikko Riipinen gör sin andra säsong som head coach i Norrköping Dolphins, och ledde laget till andraplatsen i grundserien med 28 vinter, 10 förluster - vilket är dubbelt så många vinster än 2019-2020. Andraplatsen i grundserien är också den bästa för Dolphins sedan 2017-2018.

Riipinen har fått sin moderklubb att prestera på hög nivå, där alla spelare har varit delaktiga i laget framgångar. Sex spelare snittade över 11 poäng per match, och nio spelare snittar 10 minuter eller mer per match.

Som lag snittade Dolphins flest assists (19.53) per match, och hade näst bäst effektivitet (105.53) i ligan under grundserien.

Svenska Basketbollförbundets kommentar:
"Har klivit fram som kanske Norrköpings viktigaste kulturbärare med sin arbetsmoral och ödmjukhet."

Röstresultat Topp 5 - Årets Coach (procent av rösterna)
:
47,6% - Mikko Riipinen, Norrköping Dolphins
12,6% - Ludwig Degernäs, Södertälje BBK
11,2% - Henrik Svensson, Borås Basket
9,1% - Boris Balibrea, Umeå BSKT
7,3% - Joakim Källman, Nässjö Basket

Regler för omröstningen
- Coacher, Lagkaptener och Medias röster står för 75%, supportrarnas röster för 25% av den totala rösträkningen.
- Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.
- Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.
- Endast coacher och spelare som deltagit i 16 matcher eller fler (50%) under grundserien kan vinna ett pris.