Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Mikko Riipinen - Årets Coach i SBL Herr

Under slutspelet i Svenska Basketligan Herr delar vi ut årets utmärkelser till de spelare, ledare och lag som utmärkt sig extra mycket under säsongen 2021-2022. Idag delar vi ut priset Årets Coach - som går till Mikko Riipinen, Norrköping Dolphins!

Alla utmärkelser i SBL Herr röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter, och för andra gången har även supportrar varit med och lagt sina röster på årets utmärkelser. Fansens röster räknas om till 25% av det sammanlagda röstresultatet, och coacher, lagkaptener och medias röster står för 75% av rösträkningen.

Utmärkelserna Årets Lyft, och Årets Matcharrangemang (delas ej ut 2022), delas ut av Svenska Basketbollförbundet.

Årets Coach: Mikko Riipinen, Norrköping Dolphins

Under sin tredje säsong som head coach i SBL Herr och Norrköping Dolphins har Mikko Riipinen fortsatt leda de regerande mästarna i toppen av serien. Den här säsongen blev det serieseger med 27 vinster och 5 förluster, däribland 16 vinster i rad - nytt klubbrekord.

Laget presterar på hög nivå, där alla spelare har varit delaktiga i laget framgångar. Sju spelare snittar över 9 poäng per match, fyra av dem snittar över 13 poäng per match - och tio spelare som spelar 10 minuter eller mer per match.

Som lag ledde Dolphins ligan i poäng per match (94.7) och släppte in näst minst poäng per match (78.5) under grundserien. Laget snittar också flest steals per match (9.5).

Under säsongen blev han också utsedd till en av herrlandslagets fyra förbundscoacher.

I omröstningen till utmärkelsen Årets Coach fick Riipinen 32% av rösterna, och var populärast både hos coacher, lagkaptener och media, samt hos fansen.

Det här är den tredje utmärkelsen som går till Norrköping Dolphins den här säsongen. Tidigare har Tim Schüberg (Årets Försvarare) och Hugo Bergström (Årets Stjärnskott).

Kommentar till utmärkelsen:
"Med ödmjukhet och arbetsmoral fortsätter han styra sin moderklubb mot nya höjder och prestationer, där hela truppen har stor del i de regerande mästarnas framgångar."

Röstresultat Topp 5 - Årets Coach

Coacher, Lagkaptener & Media Fans
# ÅRETS COACH 75 % 25 % TOTALT (100%)
1 Mikko Riipinen, Norrköping Dolphins 25 7,3 32,30%
2 Adnan Chuk, Jämtland Basket 16,6 3,8 20,40%
3 Peter Öqvist, BC Luleå 8,3 4,5 12,80%
4 Ludwig Degernäs, Södertälje BBK 8,3 2,4 10,70%
5 Joakim Källman, Nässjö Basket 8,3 1,3 9,60%

Regler för omröstningen
- Coacher, Lagkaptener och Medias röster står för 75%, supportrarnas röster för 25% av den totala rösträkningen.
- Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.
- Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.
- Endast coacher och spelare som deltagit i 19 eller fler matcher (60%) under grundserien kan vinna ett pris.

Damlandslaget samlas för juniläger10.5.2022 14:22:31 CEST | Pressmeddelande

Årets första damlandslagstrupp kallas till läger 11-15 juni, och förbundscoacherna har valt att ta ut en ung trupp som ska få chansen att visa upp sig inför fortsättningen av EM-kvalet. – Det är en mix av collegespelare, SBL-spelare och några yngre utlandsproffs som varit med tidigare. Att vi inte har några kvalmatcher i sommar ger oss nu chansen att få jobba med dessa spelare och se vilka som kan slå sig in i truppen i november, säger förbundscoach Ira Otamiri.