Miljöinitiativ tillbaks för att samla göteborgare för en renare stad

Den 17 september återkommer fenomenet #STÄDAGÖTET som förra året engagerade göteborgare i en gemensam miljösatsning. I år växlar arrangören Nordic Choice Hotels upp en nivå och kommer i samarbete med Göteborg Stad och Håll Sverige Rent skapa ett härligt evenemang med musik, underhållning och tävlingar som ska ena besökarna att under dagen plocka skräp i Göteborg.

Göteborgare samlas för att hålla staden ren

- Efter förra årets upplaga av #STÄDAGÖTET har vi bestämt oss att vi vill fortsätta med detta härliga och uppskattade initiativ. Därför vill vi nu engagera ännu fler personer till detta roliga evenemang och samtidigt prata om miljön, en av våra hjärtefrågor, säger Gustav Stenbeck, Director Sustainability & Security för Nordic Choice Hotels.

På evenemanget som pågår mellan kl 10-15 finns partytält, live DJs och underhållning på flera platser i centrala Göteborg i nära anslutning till hotellen Clarion Hotel Post, Clarion Collection Hotel Odin, Quality Hotel 11, Quality Hotel Panorama och Quality Hotel Winn. På plats delas soppåsar, handskar och redskap ut för att underlätta insamlingen av fimpar och annat skräp. Genom #STÄDAGÖTET ska deltagare ha möjlighet dela sina bilder och berättelser från dagens insatser via sociala medier.

Det blir en trevlig lördagsaktivitet som riktar sig till alla i stan. Hit kan man komma för att känna gemenskap i miljöfrågan, lyssna på härlig livemusik och vara med i roliga tävlingar. Över 70% av skräpet i Göteborg är cigarettfimpar och detta vill vi uppmärksamma genom Fimpjakten - en av tävlingarna går ut på att lämna in påsar med cigarettfimpar, berättar Gustav Stenbeck, Director Sustainability & Security för Nordic Choice Hotels

Göteborg är ledande i Sverige med att engagera invånarna genom olika städinitiativ. Håll Sverige Rent delar årligen ut titeln Årets Kommun och Göteborg har fyra guldtitlar och en andraplats de senaste åren.

Mer information om evenemanget och tävlingarna hittar ni här:

Vill du veta mer? Läs gärna på vår evenemangslänk

MED NYA UNDERKLÄDER SKA HAN VINNA THE WORLD COCKTAIL CHAMPIONSHIP1.10.2018 16:38Pressmeddelande

Snart kan det finnas två världsmästare under det gamla posthusets tak. Joel Konza som tidigare i vår blev ”Årets Bartender 2018” åker nästa vecka till Tallin för att representera Sverige i ”The world cocktail championship”, som anordnas årligen av international bartender association. Joel kommer att tävla i kategorin ”sparkling wine”, där har han tagit fram en drink som han valt kalla Jenny Lind, efter operasångaren från 1850-talet som bär samma namn som gatan han bor på i Göteborg.