Miljön står inte i fokus när vi väljer semester

En ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av NOVASOL visar att sällskapet är det viktigaste när vi planerar vår semester följt av ekonomin. Miljön hamnar först på sjätte plats.

Mer än vad femte (22 procent) svarar att sällskapet är det som påverkar valet av hur man spenderar sin semester mest. På andra plats kommer ekonomin med 16 procent. Miljön och klimatet kommer först på sjätte plats med 9 procent.

- Även om miljöfrågan har blivit allt viktigare för många, så väger sällskapet tyngre än miljöaspekten. Man vill ha kul och trevligt på sin semester, säger Torbjörn Fredman Nordenchef NOVASOL.

I åldersgruppen 30-49 år är sällskapet och ekonomin ännu viktigare. Där svarar 26 procent att sällskapet väger tyngst och 21 procent att ekonomin påverkar valet av semester mest.

En av tio anser att miljön är viktigast
På frågan om vilket av följande påverkar ditt val av hur du väljer att spendera din semester mest är det endast 9 procent som sätter vår miljö och klimatet först.

- På semestern vill vi kunna slappna av och släppa alla måsten som finns i vardagen. Därför tror jag att miljön hamnar utanför fokus för många. Ställer vi samma fråga om fem år, kan se svaren annorlunda ut, säger Torbjörn Fredman

Vilket av följande påverkar ditt val av hur du väljer att spendera din semester mest?
Sällskap (vilka man semestrar med) - 22%
Ekonomin - 16%
Upplevelsen - 15%
Destinationen - 14%
Väder -12%
Miljön/klimatet -9%
Intressen- 9%
Annat -1%
Vet ej - 2%

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten. Totalt har 1187 intervjuer genomförts under perioden 30 januari-7 februari 2019. Deltagarfrekvensen är 63%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.