Miljoner från ATG till Sveriges paralympier

Efter ett års pandemi-väntan är det äntligen dags för Paralympics i Tokyo, 24 augusti-5 september. För att skapa bästa möjliga förutsättningar för de svenska paralympierna att lyckas bidrar ATG årligen, i samband med Paralympiatravet, med ett ekonomiskt stöd till Sveriges Paralympiska Kommitté. I år blev summan 2 097 256 kronor. – Det här betyder otroligt mycket för våra idrottare, kommenterar Åsa Llinares Norlin, ordförande i Sveriges Paralympiska Kommitté.
Hasse Lord Skarplöth, ATG:s CEO delade ut checken till Åsa Llinares Norlin, ordförande för Sveriges Paralympiska Kommitté på ett soldränkt Solvalla. Foto: Maria Holmén

Samarbetet mellan ATG och Sveriges Paralympiska Kommitté har pågått sedan 1995 och genererat närmare 30 miljoner kronor till den svenska parasporten. Med hjälp av pengarna har Sverige tagit hela 135 medaljer i de paralympiska spel som arrangerats under dessa år.

Årets ekonomiska stöd från ATG till de svenska paralympierna är 2 097 256 kronor och summan baseras delvis på V75-omsättningen under Paralympiatravet. Eftersom alla travtävlingar sedan ett år tillbaka avgörs utan publik, på grund av coronapandemin, så kunde den traditionella checken från ATG till Sveriges Paralympiska Kommitté inte överlämnas på tävlingsplatsen Åbytravet, utan på ett folktomt Solvalla.

Men det förtog inte glädjen när Åsa Llinares Norlin tog emot checken av Hasse Lord Skarplöth, CEO på ATG.

– Vi är så glada. Det här gör verkligen stor skillnad för oss. Våra idrottare har inte samma förutsättningar till ekonomisk stöttning som aktiva inom övrig elitidrott, så det här stödet är väldigt välkommet och ger oss en möjlighet att hjälpa våra paralympier med de förberedelser de behöver för att kunna lyckas, säger Åsa Llinares Norlin.

Hasse Lord Skarplöth hoppas att nästa års check till Sveriges Paralympiska Kommitté kan utdelas inför storpublik på Åbytravet och att Sverige innan dess nått framgångar i såväl sommar-Paralympics i Tokyo som i vinter-Paralympics i Beijing 2022.

– Paralympiatravet och samarbetet med den svenska parasporten betyder mycket för ATG. Vi hyllar devisen att ”ingen dröm är för stor” och jag vet inga som passar bättre in på detta än våra paraidrottare. Det är fantastiska individer som gör fantastiska prestationer.

– Vi är stolta över att vara med och bidra både till svenska framgångar i Paralympics, men även till parasporten i stort, säger Hasse Lord Skarplöth.

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning