Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Miljoner i stipendier delas ut från Tore A Jonassons stiftelse till idrottsföreningar och konstnärer

Tore A Jonassons långa liv förgylldes av ett genuint konstintresse och ett lika genomgripande idrottsintresse. Konstsalongerna och idrottsplatserna var hans arena. Lördag den 4 februari tilldelas 30 idrottsföreningar stipendier om 100 000 kronor vardera och fem konstnärer tilldelas 300 000 vardera från Tore A Jonassons Stiftelse.
Tore A Jonasson  1940-tal. Bild fri att använda.
Tore A Jonasson 1940-tal. Bild fri att använda.

Stiftelsen samarbetar med Riksidrottsförbundet som också driver Konsthall 16 på Riksidrottsmuseum. Konsthallen har fått sitt namn efter stiftaren Tore A Jonasson, vars födelseår var 1916. I arbetet med att utse idrottsstipendiaterna har Riksidrottens Vänner varit samarbetspartners och för att utse konststipendiaterna har stiftelsen utsett en konstnämnd.

– Den här gången har vi för idrottens del fokuserat på föreningar som verkar inom resurssvaga, ofta utsatta områden, med en tydlig målsättning att inkludera och hitta nya spännande lösningar. Föreningarna arbetar på olika sätt med att möjliggöra idrottande för fler. Idrottsföreningarna är spridda över landet, är olika stora och representerar olika idrotter. De arbetar med idrott på många olika sätt, säger Py Börjeson, stiftelsens ordförande.

Brahe Basket i Huskvarna och Jönköping bedriver sedan 2019 projektet Basket för tjejer. Syftet är att få fler tjejer att idrotta och spela basket. Från att inte ha några som fortsatte i högstadieåldern är det nu ca 70 tjejer som spelar basket fördelade på fyra lag i Råslätt. Föreningen har också engagerat och utbildat ledare för verksamheten. Detta är bara ett av alla goda exempel bland årets stipendiater.

Följande idrottsstipendiater för år 2023 har utsetts som mottagare av 100 000 kronor vardera från Tore A Jonassons Stiftelse:

IFK Karlskrona, handboll, Blekinge

Fellingsbro Frövi IK, ishockey, Örebro

Norrköpings kvinnliga IK, handboll, Östergötland

Motala Basket, Östergötland

Årets konststipendier à 300 000 kronor går till fem stipendiater som utsetts av stiftelsens konstnämnd:

Christian Partos, Solna

Katarina Andersson, Styrsö

Karin Ohlin, Bromma

Mia E Göransson, Gustavsberg

Annika Ekdahl, Kyrkhult

Stipendieutdelning sker
Lördag den 4 februari, kl. 15.00

Riksidrottsmuseum, Djurgårdsbrunnsvägen 26
(buss 69, hållplats Sjöhistoriska museet)
Möt stipendiater, samt representanter för stiftelsen, Riksidrottsmuseum och Konsthall 16.

Py Börjeson
Representant Tore A Jonassons Stiftelse
pyborjeson@gmail.com

Tore A Jonassons Stiftelse instiftades 2015 och samarbetar med Riksidrottsmuseum och Riksidrottsförbundet. Stiftelsen är grundad av Tore A Jonasson (1916–2015) som hade två stora intressen i livet; idrott och konst. Den förvaltas av Handelsbanken och har förutom utdelningen av stipendier som syfte att presentera tillfälliga utställningar med samtidskonst i Riksidrottsmuseums Konsthall 16, att visa ett urval verk ur hans samling samt att årligen förvärva idrottsrelaterad konst. De första stipendierna delades ut 2019.

Tore A Jonasson  1940-tal. Bild fri att använda.
Tore A Jonasson 1940-tal. Bild fri att använda.

Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Följ Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna