Byggnads

Miljoner till Byggnads medlemmar efter förlikning

Byggnads har nått en förlikning i arbetsdomstolen med företaget Formbetong AB, en underentreprenör åt NCC vid bygget av en ny pappersmaskin i Grums. Företaget stämdes efter att Byggnads ombudsmän konstaterat att de anställda varken fått den lön eller annan ersättning de enligt kollektivavtalet skulle ha rätt till.
Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads

Nu står det klart att företaget ska betala ut 3,1 miljoner kronor till femton byggnadsmedlemmar, vilket motsvarar medlemmarnas krav på lön och andra ersättningar. I stämningsansökan yrkade Byggnads på ett skadestånd utöver ersättningen till medlemmarna. Något man i och med förlikningen tvingas avstå ifrån.

– Idag är det alldeles för enkelt att flytta pengar inom koncerner eller sätta företag i konkurs för att slippa betala. Det finns kryphål i systemet som måste täppas till om vi verkligen ska kunna sätta dit fuskarna. Vi fokuserade på det viktigaste och det var att ge våra medlemmar den ersättning de hade rätt till. Det lyckades vi med och det är vi glada över, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads

Ärendet är ett av flera som Byggnads driver i arbetsdomstolen och Byggnads avtalssekreterare spår att det kommer bli fler.

– Vi vet att vi bara skrapar på ytan och det här är långt ifrån det sista företaget vi släpar till rätten. Ibland känns det som att vi har klippkort hos Arbetsdomstolen, men det är det som krävs för att städa upp i byggbranschen, säger Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare Byggnads.

Relaterat:

Byggnads får miljonskadestånd: "Fuskarna måste avslöjas och straffas"

Byggnads stämmer polskt byggbolag på 5 miljoner

Byggnads stämmer byggbolag på 8 miljoner

Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads
Byggnads avtalssekreterare Torbjörn Hagelin

Byggnads

Byggnads är fackförbundet som organiserar arbetstagare inom bygg och anläggning och har idag över 100 000 medlemmar.

Följ Byggnads

Senaste pressmeddelandena från Byggnads