Miljonnoteringar under höstens Moderna & Nutida auktion

Den 25 november gick höstens Moderna & Nutida auktion under klubban. Bland toppnoteringarna märktes Hilma af Klints, Mjältens kraft (utrop 800 000 SEK) som under måndagen såldes för 1,96 miljoner, vilket torde vara en av de högsta noteringarna för konstnären.

Hilma af Klint, Mjältens kraft

På möbelsidan utmärkte sig Axel Einar Hjorth även denna auktion då hans bord Lido såldes för 135 000 kronor (utrop 40 000 SEK).

Övriga anmärkningsvärda prisnoteringar

Konst

374. Olle Baertling, LIBI (utrop 900 000 SEK), såld 1 100 000 SEK
467. Åke Göransson, Kvinna med schal (utrop 250 000 SEK), såld 1 960 000 SEK

Design

21. Gunnar Asplund, 1 par stolar, Bodafors (utrop 25 000 SEK), såld för 61 000 SEK
22. Gunnar Asplund, 1 par stolar, Bodafors (utrop 25 000 SEK), såld 67 000 SEK
25. Björn Trädgårdh, Firma Svenskt Tenn (utrop 25 000 SEK), såld 98 000 SEK

Till katalog och resultat - Moderna & Nutida

Hilma af Klint, Mjältens kraft
Olle Baertling, LIBI
Åke Göransson, Kvinna med schal
Björn Trädgårdh, Firma Svenskt Tenn
Gunnar Asplund, 1 par stolar, Bodafors
Axel Einar Hjort, Lido

Stockholms Auktionsverks ägare, Lauritz.com säljer mer än 200 historiska, sällsynta B&O-apparater från ett danskt museum på auktion. Värderade till 1 000 000 kr.25.11.2020 11:53:46 CETPressmeddelande

En lätt skrattande men skön vokalist, Liva Weel, i radion, filmskådespelarinnan Lily Broberg, som tonar fram i svart/vitt, månlandningen visas på TV från 1969, klangen från Elvis Presleys gitarr från en originaltrådinspelning, Beatles enastående musik på vinyl och de kalla kårarna när man åter hör befrielsen och tyskarnas överlämnande i radion från 1945.

Världsrekord hos Lauritz.com, ägare av Stockholms Auktionsverk - Bärnstensklump på 47,5 kilo såld för 2 miljoner SEK på auktion12.11.2020 11:27:45 CETPressmeddelande

Lauritz.com slår nu världsrekord genom försäljningen av en gigantisk bärnstensklump med det imponerande försäljningspriset 2 009 986 SEK på auktion. Försäljningen av bärnstensklumpen – världens näst största bärnstensklump på 47,5 kilo – sker som en del av auktionsförsäljningen av boet efter House of Amber.

INVITATION: NEW CONTEMPORARY DESIGN  EXHIBITION AUCTION14.8.2020 12:58:04 CESTPressinbjudan

Stockholms Auktionsverk i samarbete med Beckmans Designhögskola, Svensk Form, Ung Svensk Form och Stockholmsmässan har nöjet att inbjuda till pressfrukost och presentation av unik utställning och auktion av ny samtida design och konsthantverk av några av Sveriges främsta unga formgivare examinerade vid Konstfack, Beckman Designhögskola, Malmstens Linköpings Universitet, Textilhögskolan och HDK-Valand åren 2015–2020. Onsdag 19 augusti kl 10 eller 11 på Nybrogatan 32, Stockholm Vi bjuder på lätt frukost osa@auktionsverket.se Inbjudan är personlig, ange vilken tid du vill komma. Välkommen! Utställning är öppen torsdag 20 aug –tisdag 25 aug kl 10–18 (stängt söndag) Auktion online onsdag 26 augusti, budgivning den 19–26 aug www.auktionsverket.se