Miljonregn över ideella organisationer

58 ideella organisationer fick i dag dela på över en miljard, 1 040 423 000 kronor, som cirka en miljon lottprenumeranter till Postkodlotteriet bidragit med under 2020.

Överskottet från Postkodlotteriets lottklöpare blev över en miljard kronor konstaterade glatt Rickard Sjöberg, och vd:arna Eva Struving och Anders Årbrandt.

En ny organisation, Clowner utan Gränser, finns med i kretsen av de ideella organisationer som delar på lotteriets årligas överskott.

-       I tio år har det här varit en dröm, det är knappt jag tror det är sant, säger generalsekreterare Louise Frisk, Clowner utan Gränser. Vi är en liten organisation, men det här stödet gör enormt stor skillnad för vårt arbete med utsatta barn i krig, kriser och katastrofer. Nu kommerfler barn att kunna få påminnas om hur det känns att skratta, leka och känna hopp.

Postkodlotteriet drivs av övertygelsen att världen blir bättre med ett starkt civilsamhälle som också kan driva utvecklingen i en positiv riktning. Många av Postkodlotteriets prenumeranter delar den uppfattningen, samtidigt som de har också har en chans att vinna tillsammans med sina grannar.

Postkodlotteriets vd Anders Årbrandt vände sig till de som fick del av överskottet:

-       Tillsammans med nära 60 ideella organisationer har vi en bättre värld i sikte. Vi kämpar tillsammans, sida vid sida. Vi, för att generera ett så stort överskott som möjligt till er. Och ni, för att världen ska bli bättre för människa, djur och natur. För det är ni som allra bäst vet hur vi når dit.

Postkodlotteriet startade i Sverige 2005 och har sedan starten genererat mer än tolv miljarder kronor till civilsamhället. Det är medel som i den allra största utsträckningen inte är öronmärkta, utan används av organisationerna där behoven är som störst.

-       Postkodlotteriet har – sen dag ett – funnits för att samla in medel till civilsamhället, sa Eva Struving, vd på Postkodlotteriet. Skälet till det är att starka ideella organisationer är en förutsättning för en bättre värld. Det är vår, och våra syskonlotterier i Nederländerna, Storbritannien, Tyskland och Norges, fulla övertygelse. Vi vill stötta dom som jobbar stenhårt för att uppnå en positiv förändring – för människa, djur och natur.

Även ministern med ansvar för spelfrågor, Ardalan Shekarabi, lovordade de ideella organisationernas arbete och pekade speciellt på allt som de gjort under pandemin samtidigt som han lovade att regering och riksdag ska göra vad de kan för att säkerställa att den ideella sektorn fortsätter ha goda möjligheter till intäkter från lotteriverksamhet.

Utdelningen skedde i år helt digitalt för att minska riskerna av att sprida viruset.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.

Podcast gör plats för mänskliga berättelser om livet med barncancer18.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Barncancerfonden lanserar en podcast som i tolv avsnitt lyfter fram de situationer som barncancerdrabbade familjer genomgår. Tanken är att avsnitten ska ge stöd åt drabbade, samt svar på många av de frågor som närstående till den drabbade familjen kan ha. Målet är ett innerligt samtal som leder till igenkänning och gemenskap hos drabbade och anhöriga, samt ökad förståelse från samhället, vården och beslutsfattare. Projektet finansieras av Svenska Postkodlotteriet.

AI-projekt ska stoppa övergrepp mot barn på nätet17.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Genom ny teknik som enklare identifierar förövare och offer, är målet att färre barn ska utsättas för sexuella övergrepp på nätet. Projektet kallas Stella Polaris och är en virtuell försvarsmakt för utsatta barn. Det genomförs av World Childhood Foundation och finansieras av Svenska Postkodlotteriet. Något liknande initiativ finns inte ännu, men ska skapas under de fyra år projektet löper.