Miljonregnet över Mullsjö

Under söndagen delades 175 miljoner kronor ut under Postkodlotteriets Grannyra. I det vinnande postnumret 565 31 Mullsjö, fanns total 189 vinnare varav 16 storvinnare som under eventet fick ta emot checkar på miljonbelopp av Rickard Sjöberg på scenen.

I tisdags avslöjades det att 565 31 i Mullsjö var det vinnande postnumret i Grannyran. 189 lottköpare i postnumret fick dela på 58 miljoner, en tredjedel av det totala vinstbeloppet. Redan under lördagskvällen tjuvstartade Rickard Sjöberg Grannyran med en förfest för vinnarna i Mullsjö där några vinstcheckar delades ut. Men det var när Rickard under söndagens event på Hovrättstorget i Jönköping avslöjade den vinnande postkoden, QR, som störst jubel bröt ut. I den vinnande postkoden bor 16 lottköpare. Flertalet av dem fanns på plats i Jönköping och klev upp på scenen och tog emot ytterligare en check -  den här gången med stora miljonbelopp. Tillsammans fick postkodvinnarna dela på den resterande vinstpotten på drygt 116 miljoner. Bland dessa fanns Margareta Laudon som inte varit så här glad på länge.

-   Jag minns en sommar då jag och mina då cirka tolvåriga söner med en reskassa bestående av 600 kronor cyklade från Mullsjö till Öland. Väl framme såg vi Cornelis Vreeswijk landa med privatplan på ön och då lovade jag dem att vi också skulle få flyga en dag. Det är precis vad vi ska göra nu, berättade Margareta Laudon när hon dragit sin vinstcheck på 9 732 566 kronor.

Strax efter Margareta var det Carina Börjessons tur att dra sin check, som också var eftermiddagens största vinst, 19 465 132 kronor. Den gamla drömmen om att kunna bygga ett barnhem i Brasilien gick i uppfyllelse.

-    Att kunna bidra till att barn kan få ett bra liv, gå i skola, få utbildning, växa upp och få det fint och tryggt i sitt eget hemland är något jag vill göra. Nu blir det barnhem i Brasilien, sade Carina Börjesson med ett stort leende.

Under söndagens Grannyra på Hovrättstorget i Jönköping uppträdde artisten Wiktoria, känd från bland annat Melodifestivalen och det bjöds på varmkorv, kaffe och kaka.

Inspelningen från Grannyran kommer att sändas i TV4 fredag 19 januari klockan 19.30.

Fördelning av vinstpotten

Under året samlar lottköparen på sig andelar (en andel/lott för varje månad man deltar). Hur stor de olika lottköparnas vinst i Grannyran blir avgörs av antalet andelar och lotter.

• 1/3 av vinstpotten (drygt 58 miljoner kronor) fördelas mellan alla lottköparna i det vinnande postnumret.
  • 2/3 av vinstpotten (drygt 116 miljoner kronor) fördelas mellan lottköparna i postkoden.

Vad är en postkod?

Ett lottnummer i Postkodlotteriet bygger på lottköparens adress. Den första delen av lottnumret är postnumret. Sedan följer två bokstäver som tillsammans med postnumret bildar postkoden (t ex 123 45 AB). En postkod är alltså en mindre del av ett postnummerområde. Lottnumret avslutas med ett personligt nummer.

Eva Voors
Press- och pr-ansvarig
eva.voors@postkodlotteriet.se

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till fler än 50 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 8,3 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB som också äger konceptet.Novamediakoncernen.

Miljonvinnare Margareta Laudon
Miljonregnet över Mullsjö

Svenska Postkodlotteriet är Sveriges största lotteri där du vinner tillsammans med dina grannar, samtidigt som du bidrar till en bättre värld. Nästan en miljon kunder har varje dag chans till nya vinster. Tack vare alla som är med i lotteriet har vi sedan starten 2005 genererat drygt 13 miljarder kronor till ideella organisationer. Det gör Postkodlotteriet till Sveriges största privata givare till ideell sektor.