Miljontals besöker informationssidor om covid-19 på 1177.se

Aldrig har så många besökt 1177.se som under covid-19-pandemin. Bara i augusti besökte nära 15 miljoner webbplatsen vilket kan jämföras med drygt 11 miljoner samma period året innan. Efter piken i våras fortsätter intresset och främst vill vi läsa om covid-19.

”Covid-19 – coronavirus”, ”Allt om provtagning för covid-19” och ”Lämna prov för covid-19”. Det är några av de mest besökta sidorna på 1177.se under augusti månad. Trots att det inte är lika många som insjuknar i Sverige just nu och smittspridningen inte är lika hög som i våras, fortsätter det strömma besökare till webbplatsen.

I mars hade 1177.se nära 19 miljoner besök. Aldrig tidigare har så många besök gjorts under en månad. I augusti har antalet besökare minskat något till 14,6 miljoner men det är 30 procent fler än motsvarande period året innan.

-  Pandemin har påverkat oss alla mer eller mindre. Under den här tiden av osäkerhet och sjukdom kan 1177.se bidra genom att vara en mycket aktuell och trovärdig källa som ger stöd för att få rätt vård. All information på webbplatsen faktagranskas noga av läkare, sjuksköterskor och andra experter för att säkra detta, säger Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 Vårdguiden på Inera.

På 1177.se samlas kunskap och tjänster inom hälsa och vård från alla Sveriges regioner. Här finns tusentals medicinska artiklar om sjukdomar, besvär, undersökningar och behandlingar. Här finns information om hälsa och förebyggande vård. 1177.se har cirka 350 faktagranskare runtom i Sverige som är med och kvalitetssäkrar innehållet.

De mest besökta sidorna totalt i riket under augusti:

1. Så loggar du in på 1177.se
  2. Covid-19 – coronavirus
  3. Allt om provtagning för covid-19
  4. Provtagning för dig som är frisk sedan minst 14 dagar
  5. Lämna prov för covid-19
  6. Vården i Stockholms län
  7. E-tjänster på 1177 Vårdguiden
  8. Provtagning för dig som är sjuk
  9. Läs din journal via nätet
  10. Sommarguiden 2020

Inera ägs av SKR, regioner och kommuner. Inera koordinerar och stöttar utveckling för  regioner och kommuner kring digitala lösningar. Exempel på tjänster som regioner valt att samarbeta kring är 1177 Vårdguiden, Vårdhandboken, UMO, e-tjänsten Journalen och Nationell patientöversikt. Samverkan gäller även läkemedelstjänster och säkerhetslösningar. Inera ansvarar för den tekniska infrastrukturen och arkitekturen som är en förutsättning för de nationella tjänsterna.

Mer information:

Om 1177.se