Miljöpartiets toppkandidat Jakop Dalunde intervjuas i Synfält Framåt

Inför valet till Europaparlamentet i maj samarbetar Jernkontoret med podden Synfält Framåt, i syfte att lyfta industrins hjärtefrågor på Europanivå. Först ut i poddserien är Europaparlamentarikern tillika en av Miljöpartiets toppkandidater Jakop Dalunde.

Under april kommer fyra toppkandidater i Europaparlamentsvalet att intervjuas i podden Synfält Framåt, som drivs av Kristoffer Appelqvist och Tobias Wahlqvist. Idag släpps det första avsnittet, du hittar det på synfältframåt.se och där andra poddar finns.

Stålindustrin engagerar sig i valdebatten eftersom Europasamarbetet är viktigt för samarbete kring långsiktiga och hållbara lösningar, inte minst för en stor industriomställning. Gert Nilson, teknisk direktör på Jernkontoret och som också medverkar i podden, beskriver bland annat att en samsyn kring hållbarhetsfrågorna bland stålföretag i Europa ökat väldigt hastigt.

– Initiativet som togs i Sverige med att försöka reducera järnmalm med vätgas, det har fått efterföljare nu i hela EU. Det är flera andra stålföretag som har annonserat att de tänker göra liknande satsningar. Vi törs nog säga att där har vi gått i spetsen för någonting väldigt bra, säger Gert Nilson i podden.

Jakop Dalunde vill se en offensiv klimatpolitik i EU.

– Jag tycker att vi borde ha klimatavgifter på import av produkter från länder som inte uppfyller Parisavtalet. Rika länder som inte tar sitt klimatansvar som till exempel USA, Japan och Australien, de länderna skulle jag gärna sätta en klimatavgift på, säger Jakop Dalunde i podden.

– Panik är ingen bra drivkraft. Men är det någon gång som det är viktigt att ta ut kompassriktningen på riktigt så är det nu, säger Gert Nilson.

I nästa avsnitt, som släpps den 30 april, medverkar Jytte Guteland, Europaparlamentariker och toppkandidat för Socialdemokraterna.

Klimatomställning och kompetensförsörjning i höstens regeringsförklaring11.9.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Statsministern prisade näringslivet för ambitiösa klimatåtaganden och pekade bland annat på klimatfärdplanerna. Han ville dessutom komma till bukt med kompetensbristen i Sverige genom att i större utsträckning utforma utbildningar efter samhällets behov. Jernkontorets företrädare välkomnar dessa uttalanden, men efterfrågar samtidigt långsiktighet och en politisk helhetssyn, för att en konkurrenskraftig stålindustri ska kunna bidra till klimatomställningen.

Säkra Industriklivet över mandatperioderna23.8.2019 09:55:27 CESTPressmeddelande

Sverige siktar på att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. För att nå målet krävs ambitiösa åtaganden från alla samhällsaktörer, men också samverkan mellan politiken och den svenska industrin och mellan aktörer över industrigränserna. Industriklivet skapar förutsättningar för en hållbar omställningen, stödet är långsiktigt och välriktat mot projekt som ger stor positiv klimateffekt. Regeringen måste säkra Industriklivet över mandatperioderna.