Miljöpris till optimistjolle byggd av skräp från havet

Projektet ”Optimist för havet” får båtbranschens miljöpris 2019. Det är de tre organisationerna Håll Sverige Rent, Sjöräddningssällskapet och Svenska Seglarförbundet som tillsammans byggt optimistjollar av plastskräp som samlats in längs kusten. Nu ska organisationerna ut och utbilda barn och unga.

– Vi är mycket stolta och glada över att få Sweboats fina Miljöpris. Vi hoppas att vårt projekt kommer att öka kunskapen om problemet med nedskräpning och få fler att förstå att det skräp man slänger på land tillslut hamnar i havet, säger Thomas Hansson-Mild, Svenska Seglarförbundet.

Projektet ”Optimist för havet” startade förra året, då frivilliga plockade skräp längs kusten inom projektets ramar. Därefter har experter på SSPA på Chalmers byggt optimistjollar av plastskräpet. Syftet med projektet är visa på den stora mängd plastskräp som finns i våra hav för att på sätt bidra till att minska nedskräpningen. Förutom jollarna arbetar organisationerna även med aktiviteter och utbildningar, främst för barn och unga.

Branschorganisationen Sweboats nominering till miljöpriset 2019 lyder:

Tre organisationer, Håll Sverige Rent, Sjöräddningssällskapet och Svenska Seglarförbundet, som alla delar kärleken till havet har tillsammans uppmärksammat och vidtagit åtgärder mot ett av vår tids största miljöproblem – plast i haven. Projektet arbetar dels för att öka kunskapen om skräp i haven bland barn, ungdomar och vuxna, dels få fler att sluta skräpa ner. Inom projektet engageras dessa grupper i skräpinsamlingar, aktiviteter och utbildningar som väcker engagemang och ökar kunskapen om marin nedskräpning. Genom att vända sig till barn och ungdomar byggs en tidig attityd mot nedskräpning som förhoppningsvis finns med även i vuxen ålder. För Sweboat som arbetar för att minska båtlivets avtryck i miljön är det mycket positivt att kunna visa sin uppskattning för projektet genom att tilldela det vårt Miljöpris för 2019.

– Båtbranschen tar miljöfrågan på största allvar och vårt miljöpris är ett sätt att visa det, säger Mats Eriksson, VD på Sweboat.

Sweboats Miljöpris belönar den person, organisation eller det företag som gjort en bra och betydelsefull insats på miljösidan kopplat till båtlivet. Priset är på 25 000 SEK.

Projektet "Optimist för havet" genomförs med stöd av Postkodlotteriet.

Läs mer om projektet här.

Sharon Emanuel från Håll Sverige Rent, Thomas Hansson Mild från Svenska Seglarförbundet och Camilla Larsson från Sjöräddningssällskapet tar emot priset.

Nu har vi resultat från Sveriges största plastexperiment9.4.2024 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Plastexperimentet är ett rikstäckande forskningsprojekt där Håll Sverige Rent, Vetenskap & Allmänhet och Göteborgs universitet samarbetar för att kartlägga hur mycket plastskräp det finns i olika miljötyper. Med hjälp av privatpersoner, föreningar och skolelever har vi under två år undersökt en area på nästan 830 000 kvadratmeter och samlat in 60 000 plastobjekt. Resultatet från medborgarforskningen visar att fimpar, förpackningar och plastpåsar är de identifierade plastskräp som är vanligast.