Svenska PostkodlotterietSvenska Postkodlotteriet

Miljösmart tvätt fångar mikroplaster

Med en uppfinning som minskar vattenåtgången med upp till 70 procent vid tvättning, spar energi och fångar upp mikroplaster, har Göteborgsföretaget Mimbly gått vidare i den internationella tävlingen Green Challenge.
Efter att ha rest i flera länder med vattenbrist fick Isabella Palmgren idén till uppfinningen.

-       Jag har varit utbytesstudent i Indonesien och rest i flera länder med vattenbrist. Det var så tanken till uppfinningen föddes, berättar medgrundaren och vd:n Isabella Palmgren.

Direkt efter färdiga studier på Chalmers 2017 startades företaget som nu börjat rikta in sig på större tvättanläggningar där allt filtreras, mikroplaster tas bort och vatten kan återanvändas. På sikt hoppas Mimbly också kunna lansera metoden för hushåll.

Mimbly är ett av fem svenska förtag som tagit sig vidare i Green Challenge. Vinnaren utses av en internationell expertjury i höst och belönas med 500 000 euro.

-       Jag känner andra företag som varit med, bland annat Swedish Algae Factory som vann 2019, förklarar Isabella Palmgren. De han nämnt tävlingen och det är självklart att vi ville vara med.

Med visionen att göra tvättbranschen hållbar och slopa överanvändningen av energi, vatten och tvättmedel hoppas Mimbly kunna övertyga expertjuryn.

70 procent mindre vatten går åt vid tvättning och mikroplaster rensas bort.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 12 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 300 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.

WWF och Nordens Ark går samman för att rädda några av Sveriges mest hotade arter12.3.2024 10:34:44 CET | Pressmeddelande

Sverige har en fantastisk natur, men ingen vill vara utan arter som fjällräven, igelkotten, storspoven och mnemosynefjärilen. Tyvärr riskerar de och många fler arter att utrotas i Sverige. Men nu har WWF och Nordens Ark gemensamt tilldelats Drömprojektet på 21,5 miljoner kronor av Svenska Postkodlotteriet. Pengarna ska gå till att vända trenden och stötta ett tiotal hotade svenska arter.

Lek och skratt ska ge tryggare vård i Colombia7.3.2024 10:06:45 CET | Pressmeddelande

Ett läkarbesök eller en operation är en utsatt situation för barn och deras föräldrar – var än i världen du bor. Lek och skratt kan minska stress och oro hos både patienter och anhöriga och ge en ökad trygghet i mötet med vården. Detta tog Operation Smile och Clowner utan Gränser fasta på när de ansökte om extra pengar hos Postkodlotteriet för att kunna genomföra ett unikt och gemensamt Drömprojekt i Colombia.