Reused Remade

Miljösmart tygpåse ersätter plastpåsen

Den första maj införs en ny plastskatt med ambitionen att minska användningen av plastpåsar i vardagen. I takt med att den nya lagen träder i kraft ser många aktörer inom dagligvaruhandeln över sortimentet av flergångskassar för att kunna erbjuda miljövänligare alternativ, som uppmuntrar till mer hållbara konsumtionsmönster och återbruk i högre grad.

Reused Remade klimatsmarta tygpåsar

Ett företag som tagit fasta på återbruk i större skala är svenska Reused Remade som erbjuder tygpåsar tillverkade av återanvända hotellakan, som annars skulle ha kasserats. Den patentsökta metoden och unika affärsmodellen får hotellakan, som nått slutet av sin första livscykel, ett andra liv som klimatsmarta tygpåsar för vardagligt bruk.

Reused Remades påsar finns sedan 2017 att köpa på Systembolaget och under våren 2020 expanderar varumärket ytterligare på den svenska marknaden och lanserar sina klimatsmarta tygpåsar hos butiksjättarna; WillysClas OhlsonHemköp och Tempo samt re-lanseras på ICA med helt ny design. Sverige är inte ensam om att vidta åtgärder för minskad plastnedskräpning. Tysklands regering förbereder en lag om förbud mot plastkassar och även där växer marknaden för flergångskassar. Reused Remade lanserar sina påsar i Tyskland under andra kvartalet 2020 med start hos matbutiken Edeka i Rihne- Ruhr regionen. Reused Remades tygpåsar kommer framöver att vara ett självklart alternativ till plastpåsen i detaljhandeln.

Reused Remade grundades av Pia Walter och Josephie Alhanko och på våren 2019 investerade Lundbergföretagens arvtagare Katarina Martinson i bolaget för att möjliggöra expansion och etablering på nya marknader. Nu sker ytterligare förstärkning genom att Caroline Dinkelspiel med bakgrund som jurist köper in sig i bolaget och går in som arbetande styrelseordförande.

”Klimatfördelarna med att återanvända material är stora. Våra tygpåsar är 900 gånger bättre än en plastpåse och hela 40 000 gånger bättre än en nytillverkad bomullspåse enligt vår externa LCA och vi är glada över att många dagligvarukedjor fått upp ögonen för våra produkter”, säger grundarna av Reused Remade, Josephine Alhanko och Pia Walter.

I en tid där alla måste fundera på sina respektive avtryck känns Reused Remade väldigt spännande. Själva idén att minska användandet av plastpåsar är rätt, samtidigt som det finns en fungerade affärsmodell. Jag ser mycket fram emot att engagera mig och bidra på alla sätt jag kan”, säger Caroline Dinkelspiel.

Fakta om Reused Remades tygpåsar.

• Hotellakan håller väldigt hög kvalitet, de är starka, tätt vävda tyger som gör tygpåsen hållbar över tid samtidigt som nyproduktion av textil eller plast undviks.
  • Tygpåsen är anpassad för att bära hem mat och rymmer cirka 25 liter och är kvalitetstestad för att hålla för 14 kg. Den är lätt att vika ihop och kan maskintvättas i 40 grader.
  • En tygpåse från Reused Remade hjälper till att spara 1500 l färskvatten, 50 g kemikalier, 20 cl råolja och 2,6 kg växthusgaser i jämförelse med en nytillverkad tygpåse - smart och resurseffektivt!

Reused Remade klimatsmarta tygpåsar
Willys tygpåse
Clas Ohlson tygpåse
Hemköp tygpåse
Tyska EDEKA
Tempo tygpåse
ICA tygpåse
Tyska EDEKA
Co-founder & CEO Pia Walter_Co-founder and head of sales Josephine Alhanko
Co-founder and head of sales Josephine Alhanko
Co-founder & CEO Pia Walter
Caroline Dinkelspiel

Reused Remade
Östermalmstorg 1, vån 3

Reused Remade grundades 2016 av skådespelerskan Josephine Alhanko och cevilekonomen Pia Walter och är en svensk innovation med ambitionen att inspirera till ett mer klimatsmart användande av redan befintliga resurser genom att ge människor möjligheten att bära på ett hållbart sätt. Reused Remades produkter finns sedan 2017 på den svenska marknaden och ambitionen är att vara det självklara och klimatsmarta valet i vardagen på en global marknad.

Följ Reused Remade