Mimir köper Moelven Modus AB

Moelven Industrier AB har i dag sålt 100 procent av aktierna i Moelven Modus AB till det svenska investmentbolaget Mimir.

Det betyder att kontor –och systeminredningsföretaget byter ägare och kommer fortsättningsvis bedrivas under varumärket Eurowand.

- Mimir fokuserar på utveckling av miljövänliga lösningar inom olika branscher och är därför exalterade inför möjligheten att få välkomna Eurowand till Mimir-gruppen. Vi har stor erfarenhet från att investera inom byggmaterialsektorn och kommer att arbeta nära de anställda inom Eurowand för att stärka verksamheten och dess erbjudande till marknaden, säger Mimir-gruppens operationelle partner Jeff Bork.

Moelven Modus AB levererar flexibla och klimatsmarta systemväggar till kontorsmarknaden och år 2020 omsatte bolaget över 270 miljoner SEK. Bolaget har cirka 140 anställda och drivs decentraliserat med lokala avdelningar. Avdelningskontoren tar hand om försäljning, projektledning och montering i sina distrikt. I Hulån, i Vansbro kommun, finns bolagets fabrik.

- Vi önskar våra kollegor i Moelven Modus AB allt gott med nya och ambitiösa ägare. Det är självklart vemodigt att se en del av Moelven-familjen lämna koncernen, men vi har stor tro på att Mimir har det som behövs för att vidareutveckla och förstärka bolaget in i framtiden, säger koncernchefen i Moelven Industrier ASA, Morten Kristiansen.

Om Mimir

Mimir är ett globalt investmentbolag som fokuserar på att köpa divisioner och affärsområden ur multinationella företag. Mimir erbjuder att operationellt involverat ägarskap och har i dag verksamhet i 20 länder med fler än 1000 anställda.

Joakim Notö
Managing Partner, Group Chairman
joakim.noto@mimirinvest.com

Moelven Industrier ASA är en skandinavisk industrikoncern som tillverkar hållbara produkter och tjänster för byggbranschen. I 2023 omsatte koncernen 12,9 miljarder NOK och har cirka 3300 medarbetare. Moelvens 34 produktionsbolag är fördelade på 40 produktionsplatser i Norge och Sverige, och är uppdelat i tre divisioner: Timber, Wood och Byggsystem.