Min Doktor

Min Doktor Patientsäkerhetsberättelse för år 2020

Dela
MD International AB (Min Doktor) har under 2020 arbetat med följande övergripande kvalitetsmål: • Att erbjuda patienten tillgängliga, trygga och säkra vårdmöten av hög kvalitet. • Att säkerställa att behandlare i tjänsten utifrån evidensbaserad medicinsk kunskap kan arbeta tryggt och effektivt i en digital tjänst.

Patientsäkerhetsarbetet under 2020 har till stor del varit fokuserat på att anpassa verksamheten till den rådande situationen med pandemin orsakad av Covid-19. En riktlinje implementerades tidigt för att säkerställa patientsäkra vårdkontakter, främst på Min Doktors fysiska mottagningar men även den helt digitala verksamheten påverkades och behövde anpassas då till exempel provtagningsmöjligheter för patienter med luftvägssymtom blev högst begränsad. Smittläget på nationell nivå liksom Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer har bevakats kontinuerligt och uppdatering av riktlinjen har skett frekvent. För att öka förståelsen för och kunskapen om att tänka och arbeta smittsäkert har återkommande möten på distans med samtlig personal på Min Doktors fysiska mottagningar genomförts.

Arbetet med att upprätthålla en hög patientsäkerhet även under den pågående pandemin har drivits parallellt med det systematiska patientsäkerhetsarbetet som Min Doktor kontinuerligt bedriver i form av till exempel avvikelsehantering och egenkontroll. Detta har till viss del inneburit att de fokusområden som initialt definierades för 2020 års patientsäkerhetsarbete inte har kunnat prioriteras fullt ut.

De viktigaste resultaten i patientsäkerhetsarbetet för 2020 är:

• Implementering av processer för provtagning av symtomfria individer för att utesluta Covid-19-infektion inför till exempel stundande resa. Samtliga individer kontaktas för smittspårning och SmiNet-anmälan görs vid eventuellt positivt resultat.

• Säkrare handläggning av patienter med skyddade personuppgifter genom förbättrade rutiner och anpassning av journalsystemet

• Patientsäkerheten vid läkemedelsförskrivning har ytterligare förstärkts genom förbättrade frågeformulär och beslutsstöd samt uppdaterade riktlinjer.

Välkommen att ta del av hela Min Doktor Patientsäkerhetsberättelse 2020 här

För att se det här innehållet från www.mindoktor.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Kontakter

Om

Min Doktor
Min Doktor
Norra Vallgatan 64 B
211 22 Malmö

010-16 00 406https://www.mindoktor.se/

Min Doktor grundades av läkare 2013 och erbjuder digitala vårdmöten, vårdcentraler samt ett tjugotal vård- och vaccinationsmottagningar i landet. Min Doktor ägs bland annat av Apotek Hjärtat, EQT Ventures och Swedbank Robur Ny Teknik. Huvudkontoret ligger i Malmö. 

Följ Min Doktor

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Min Doktor

"En gamechanger inom astmavården" – nu kan vi ställa diagnos digitalt16.5.2022 08:47:42 CEST | Pressmeddelande

Var tionde svensk uppskattas leva med astma och det är viktigt att få rätt behandling. Min Doktor har behandlat 2 000 astmapatienter digitalt sedan 2019 och nu skalar vi upp vår kvalitetssäkrade behandlingsmodell och kan som första vårdgivare erbjuda digital utredning av astma, kontinuerlig spirometri och personlig behandlingsplan. "Detta är ett stort kliv framåt och här finns en möjlighet att verkligen hjälpa personer med astma och korta vårdköer", säger Hans Lindholm, specialistläkare samt drifts- och utvecklingsläkare på Min Doktor.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye