Min ekonomi växlar upp – här är Aftonbladets nya sajt för privatekonomi
Aftonbladets ”Min ekonomi” har funnits i flera år – men nu tas ett helt nytt och större grepp.
– Vi ska erbjuda Aftonbladets alla läsare en kompis som hjälper och förklarar, som tar ämnet på allvar utan att vare sig tala över huvudet eller skriva någon på näsan. Vi vill nå och hjälpa alla som är nyfikna på ekonomi, men som inte riktigt kommit igång, säger Lena Widman.
Journalisterna Gustaf Larsson och David Peterson blir ”Min ekonomis” nya specialreportrar. Tillsammans med experter, som Christina Sahlberg, Claudia Wörmann och Frida Bratt, kommer de att erbjuda vardagsnära och aktuell ekonomibevakning, journalistik om pengar som alla kan ha nytta av. I och med satsningen inleds också ett större internt samarbete kring ekonomijournalistiken på Aftonbladet, för att hitta viktiga synergier mellan bland annat papperstidningen, breaking news-desken och Aftonbladet Plus. ”Min ekonomi” kommer förutom rena nyhetsartiklar bland annat innehålla frågor från läsare och svar från redaktionen, chattar med experter, guider och skolor, video och poddar.
– Målgruppen är framför allt kvinnor och män mellan 30 och 50 år. Det är vanligt folks vardagliga problem och möjligheter vi vill fokusera på snarare än trading och förändringar på börsen. Att få koll på sina pengar är det bästa sättet att möjliggöra det man drömmer om, vare sig det är stort eller litet, säger Lena Widman.
Bland de områden som ”Min ekonomi” fokuserar på finns sparande, försäkringar, bostad, lån och pension.
– Vi ser ett starkt intresse från både annonsörer och konsumenter att göra kunskap om privatekonomi mer tillgängligt för alla. Många banker och finansiella institut kämpar med att utbilda sina kunder inom ämnet och med vår räckvidd erbjuder vi dem en ny kanal för att nå sina konsumenter, säger Hannah Nordenskjöld, trade and marketing manager med fokus på bank, finans och försäkring på Schibsted Marketing Service, SMS.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lena Widman, chef för Min ekonomi,Aftonbladet Labs. Tel: 070-676 23 10 E-post: lena.widman@aftonbladet.se.
Hannah Nordenskjöld, trade and marketing manager, SMS. Tel: 070-844 60 72. E-post:hannah.nordenskjold@schibsted.com.
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post:eric.rosen@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum