Min ekonomi växlar upp – här är Aftonbladets nya sajt för privatekonomi

Aftonbladet skalar nu upp ekonomisatsningen ”Min ekonomi”. Med en egen sajt, dedikerade reportrar och några av Sveriges bästa ekonomiexperter siktar ”Min ekonomi” på att bli Sveriges bästa sajt för privatekonomi. ”Vi knyter an till Aftonbladets vision om att göra världen, i det här fallet ekonomin, lite mer begriplig och livet lite lättare”, säger Lena Widman, chef för Min ekonomi.

– Vi knyter an till Aftonbladets vision om att göra världen, i det här fallet ekonomin, lite mer begriplig och livet lite lättare, säger Lena Widman, till höger, inför lanseringen av nya ”Min Ekonomi”. Till vänster Hannah Nordenskjöld på Schibsted Marketing Services.

Aftonbladets ”Min ekonomi” har funnits i flera år – men nu tas ett helt nytt och större grepp.

– Vi ska erbjuda Aftonbladets alla läsare en kompis som hjälper och förklarar, som tar ämnet på allvar utan att vare sig tala över huvudet eller skriva någon på näsan. Vi vill nå och hjälpa alla som är nyfikna på ekonomi, men som inte riktigt kommit igång, säger Lena Widman.

Journalisterna Gustaf Larsson och David Peterson blir ”Min ekonomis” nya specialreportrar. Tillsammans med experter, som Christina Sahlberg, Claudia Wörmann och Frida Bratt, kommer de att erbjuda vardagsnära och aktuell ekonomibevakning, journalistik om pengar som alla kan ha nytta av. I och med satsningen inleds också ett större internt samarbete kring ekonomijournalistiken på Aftonbladet, för att hitta viktiga synergier mellan bland annat papperstidningen, breaking news-desken och Aftonbladet Plus. ”Min ekonomi” kommer förutom rena nyhetsartiklar bland annat innehålla frågor från läsare och svar från redaktionen, chattar med experter, guider och skolor, video och poddar.

– Målgruppen är framför allt kvinnor och män mellan 30 och 50 år. Det är vanligt folks vardagliga problem och möjligheter vi vill fokusera på snarare än trading och förändringar på börsen. Att få koll på sina pengar är det bästa sättet att möjliggöra det man drömmer om, vare sig det är stort eller litet, säger Lena Widman.

Bland de områden som ”Min ekonomi” fokuserar på finns sparande, försäkringar, bostad, lån och pension.

– Vi ser ett starkt intresse från både annonsörer och konsumenter att göra kunskap om privatekonomi mer tillgängligt för alla. Många banker och finansiella institut kämpar med att utbilda sina kunder inom ämnet och med vår räckvidd erbjuder vi dem en ny kanal för att nå sina konsumenter, säger Hannah Nordenskjöld, trade and marketing manager med fokus på bank, finans och försäkring på Schibsted Marketing Service, SMS.

Lena Widman, chef för Min ekonomi,Aftonbladet Labs. Tel: 070-676 23 10  E-post: lena.widman@aftonbladet.se.
Hannah Nordenskjöld, trade and marketing manager, SMS. Tel: 070-844 60 72. E-post:hannah.nordenskjold@schibsted.com.
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post:eric.rosen@aftonbladet.se.

Aftonbladet skalar nu upp ekonomisatsningen ”Min ekonomi”.
Hannah Nordenskjöld, trade and marketing manager på Schibsted Marketing Services och Lena Widman, chef för Min Ekonomi, Aftonbladet.

Aftonbladet säkrar sändningsrättigheterna till OBOS Damallsvenskan12.2.2020 08:56:44 CETPressmeddelande

Aftonbladet fortsätter den strategiska satsningen på liverättigheter. Nu är det klart att OBOS Damallsvenskan under kommande tre år sänds exklusivt på Aftonbladet. ”Vi fortsätter vår strategiska resa med mer livesport på Sportbladet. Att göra det tillsammans med OBOS Damallsvenskan känns helt rätt såväl varumärkesmässigt som att jobba med högsta ligan inom svensk fotboll” säger Katarina Koritz, affärschef för Sportbladet.