"Mina arbetsuppgifter har ett syfte som är viktigt för de boende och företagets affär" — fredagsporträttet med Klas Broman

Han är en av företagets vardagshjältar. Som sällan står i strålkastarskenet men som uträttar storverk. Här är Klas Broman, vår samordnare för myndighetskrav inom koncernen. Här får du lära dig saker om fastighetsdokumentation du inte visste, varför vi alla medarbetare trivs på Einar Mattsson och vad förkortningen GSB och rosa träningsoverall har gemensamt med Klas.

Foto: Erika Norell

Klas, du har den inte helt supercoola titeln ”Samordnare myndighetskrav”. Berätta, vad gör du?
– Som fastighetsägare är du skyldig att se till att vissa myndighetsbesiktningar och egenkontroller utförs med olika intervall. Hissbesiktningar, ventilationsbesiktningar, lekplatsbesiktningar eller brandskyddskontroller för att nämna några. Vi har runt 40 olika besiktningar som kan behöva utföras i fastigheterna. Jag säkerställer att vi registrerat alla myndighetsbesiktningar och att vi dokumenterat besiktningsprotokollen. På så sätt har vi kontroll på att besiktningen är utförd, att den är godkänd och att vi vet när den ska utföras nästa gång.

Det här med dokumentation, systematik och kontroller. I vården kan det vara livsviktigt, för oss är det affärskritiskt. Vad är det för tjusning med att jobba med den här typen av kontroller?
– Alla dessa besiktningar och kontroller har ju ett syfte. Att skydda alla som bor, arbetar eller i övrigt vistas i fastigheterna från att skada sig, bli sjuka eller i värsta fall avlida. Olyckor kan ju så klart ske ändå, men om vi är förvissade om att alla myndighetsbesiktningar sker med jämna mellanrum och i tid, då minimerar vi risken. Att vara en del av detta arbete och att få positiv feedback från hyresgäster när jag exempelvis utför radonmätningar är mycket tillfredsställande.

Vad är det bästa med att jobba med just förvaltning i fastighetsbranschen?
– Att det är så variationsrikt. Den ena dagen är inte den andra lik. Du har kontakt med så många olika intressenter, såsom hyresgäster, fastighetsägare, entreprenörer och myndighetspersoner.

Einar Mattsson är numera ett relativt digitaliserat bolag. Är myndigheterna bra på att kunna ta emot data digitalt från oss?
– Det är inte så ofta som vi behöver rapportera direkt till olika myndigheter. Oftast sker det vid en revision eller om det skett en incident. De vill då ta del av våra besiktningsprotokoll eller andra dokument. Besiktningsföretaget skickar ibland besiktningsprotokoll direkt till myndigheten eller rapporterar i deras system utan att vi som förvaltare är inblandade, som hissbesiktningar, ventilationsbesiktningar och energideklarationer. Jag skulle säga att det fungerar bra och att hanteringen mellan oss och myndigheterna är enkel.

Många har jobbat länge i koncernen och vissa har bytt bolag och karriär inom koncernen. Flera kommer också tillbaka efter att ha slutat. Vad är det som skapar den här särskilda Einar Mattsson-andan tror du?
– Jag har jobbat på Einar Mattsson i snart 15 år. Redan från början märkte jag att detta är ett genuint familjeföretag med seriösa, synliga och enkla ägare. Där avståndet mellan anställda och ledning är kort. Alla hälsar på alla och ägarna kan namnen på de flesta av sina medarbetare.
Jag har sett flera exempel på medarbetare som kommit långt i sina karriärer under dessa år. Det visar att Einar Mattsson tar vara på de anställdas kompetenser och att utvecklingsmöjligheterna är stora. Jag tror att många anställda känner att koncernen är stabil och trygg och att det därför ska mycket till för att byta arbetsgivare.

Vad är viktigt för dig för att trivas på jobbet?
– Att jag känner att mina arbetsuppgifter har ett syfte som är bra för de boende och företagets affär. Om vi sköter våra myndighetsbesiktningar på ett bra sätt så tror jag att våra intressenter märker det. På lång sikt genererar det nya förvaltningsuppdrag. Sen är det såklart viktigt med trevliga arbetskamrater och chefer som hälsar och som man kan skämta med.

Du är en omtalat lojal och leveranssäker medarbetare, som några av våra chefer säger sig ha svårt att klara sig utan. Du har koll på vad som behöver göras, hur, när och ligger steget före. Hur lyckas du med det?
– Jag tror att detta har mycket med erfarenhet att göra. Efter 26 år som förvaltare har jag fått en känsla för vilken information som cheferna och kollegorna vill ha och när de vill ha den. Jag försöker så gott det går att vara proaktiv och ta fram information som jag vet att medarbetare vill ha. Jag arbetar också med hela fastighetsbeståndet, så jag kan lite om alla våra fastigheter.

Vem är du privat och vad har du för intressen?
– Jag bor i Vasastan tillsammans med min sambo Pernilla. Jag läser många böcker och tittar gärna på dokumentärer, gärna om historia eller true crime. På sommaren spelar jag golf och jag är medlem i Ingarö golfklubb. Spelar också i Loftahammar ibland där mina föräldrar har sommarställe. Jag tycker också mycket om att resa utomlands. Den senaste resan, före pandemin, gick till Sydafrika. Det var helt fantastiskt!

Du som läser mycket, vilken bok vill du rekommendera?
– Alldeles nyligen, alltså före Rysslands invasion av Ukraina, så läste jag boken ”Mina ryska vänner” som är skriven av radiojournalisten Johanna Melén. Boken handlar om hur Johanna åker till S:t Petersburg 1999 för att studera litteratur och får nya ryska vänner i studentkorridoren. En skildring av hur Vladimir Putin kom till makten och hur det kommer sig att han blivit kvar. Boken ger en inblick i hur många ryssar tänker politiskt och hur indoktrinerade framför allt den äldre befolkningen har blivit av statsmedia.

Du springer långt. Vilken är favoritmusiken i lurarna då?
– Ja, jag springer på löpband på vintern och utomhus när det blir varmare. När jag springer på löpband lyssnar jag alltid på musik med hög volym i hörlurarna, jag lyssnar på olika saker, men allra helst blir det hårdrock. Gärna från 80-talet med band som Judas Priest, Saxon, Iron Maiden och ACDC.

Vad får dig att känna dig harmonisk?
– En kall öl i bubbelpoolen på mina föräldrars lantställe. Duschen efter ett långpass med löpning. När jag får en kram av Pernillas systerdotter Ebba. Det är många saker som får mig att känna mig harmonisk. När det gäller stress brukar jag tänka på tre saker; att prioritera, ta en sak i taget och att göra mitt bästa.

Avslöja något som väldigt få vet om dig.
– På 80-talet var jag medlem i breakdancegruppen GSB, Grebo Street Breakers. Vi dansade breakdance på skoldanser och diskotek. Vi var även sponsrade med rosa träningsoveraller av en sportaffär i Linköping. Jag uppträdde även ibland på en nattklubb och fick 500 kr, vilket var mycket på den tiden, för fem minuter.

Om du ska ge ett tips till en 18-åring med livet framför sig, vad ger du för tips då?
– Var inte rädd för att göra misstag. Det är av dessa man lär sig saker. Se till att utbilda dig inom ett område du är intresserad av. Lyssna på äldre med erfarenhet, var nyfiken och ställ frågor.

Foto: Erika Norell

”När något är gratis så är det ofta du som är produkten” — fredagsporträttet med Anders Bäckström20.5.2022 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Med allvaret med sig från Stora Alvaret har Anders Bäckström ändå alltid nära till skratt. Trots komplicerade regelverk som GDPR och annan personuppgifts- och datalagrings-lagstiftning, lär, stöttar och lotsar Anders den familjeägda koncernens anställda i personuppgiftsfrågor. Fritiden ägnas åt hemmet, podden Dataministeriet och en och annan klinkande ton på den nya mandolinen har det också hunnit bli. Lär känna den mycket uppskattade kollegan Anders i dagens porträtt.

”Det är roligt att jobba hos trevliga hyresgäster” — fredagsporträttet med Tommy Hagström13.5.2022 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Tommy arbetar med att få bostäderna att fungera som de ska, så att våra hyresgäster kan trivas och känna sig trygga. Som fastighetstekniker arbetar han förebyggande med tillsyn, skötsel och med felavhjälpande underhåll i bostäder och av fastighetstekniska system. Värme, ventilation och annan teknisk utrustning måste fungera. Fritiden tillbringar han helst i skärgården, gärna med en stunds gäddfiske med sonen.