SchibstedSchibsted

MindApps tar in Schibsted som investerare och ökar den internationella expansionstakten

Svenska MindApps som bl a står bakom den väletablerade Mindfulness Appen har tagit in kapital med Schibsted som investerare i syfte att skala upp bolaget. Redan idag finns appen översatt till tretton språk och har över tre miljoner nedladdningar. I Sverige och Norge är Mindfulness Appen den mest populära i sitt segment. För Schibsted innebär investeringen att fokuset inom healthtech stärks ytterligare.

Martin Wikfalk, vd och grundare, MindApps

Mindfulness Appen innehåller en rad digitala verktyg och guidade meditationer som leds av världens främsta lärare och är mellan tre och fyrtio minuter långa. Användaren får hjälp med bl a sömn, stress, empati och fokus. Utbudet finns både kostnadsfritt och i en premiumversion som månads- eller årsabonnemang. Ett separat B2B-erbjudade finns också till skolor och företag i syfte att öka den psykiska hälsan bland elever och anställda.

– Vår vision är att bidra till ökad livskvalité till människor i alla åldrar över hela världen. Vi drivs också av den digitala utvecklingen och de möjligheter som kommer med den. Tidigt insåg vi att det gick att förena digitala möjligheter med människors stora behov av mentalt välbefinnande i vardagen, säger Martin Wikfalk, grundare och vd för MindApps.

– Mental hälsa är ett angeläget område på många sätt och vi tittar allt mer på bolag som erbjuder preventiva metoder till människor för att öka sitt välbefinnande och hälsa. MindApps har också ett tydligt digitalt konsumenterbjudande som passar väldigt väl in i det som vi på Schibsted kan erbjuda, säger Kajsa Gatenbeck, Investment Manager på Schibsted.

I USA värderades meditationsmarkanden till nästan $960 miljoner dollar 2015. 2017 hade siffran stigit till 1,2 miljarder dollar och väntas nå ca 2 miljarder dollar 2022.

Investeringen ska bl a stärka den nordiska positionen och där Schibsteds kanaler, som når sex miljoner människor varje vecka, kan bidra till detta.

Idén till Mindfulness Appen kom i samband med att Martin höll kurser i mindfulness i sin yogastudio. Han insåg tidigt att deltagarna hade svårt att komma ihåg att göra meditationsövningar när de inte befann sig i studion. Efter att ha testat flera tips och råd som inte fungerade kom han att tänka på seriefiguren Skalmans mat-och-sovklocka och som gav inspiration till att skapa en motsvarande digital klocka för mindfulness. Utöver det breda erbjudandet av guidade meditationer finns också en påminnelsefunktion som hjälper användaren att komma ihåg att stanna upp i den stressiga vardagen och ta ett djupt andetag.

I dagsläget har Mindfulness Appen ett gratis prenumerationserbjudande med en premiumversion á 499 kronor per år. 2018 utsågs appen till en av de främsta meditionsapparna i världen av Healthline.com.

För ytterligare frågor vänligen kontakta:

Martin Wikfalk, grundare och vd, MindApps

Tfn: +46 (0)70 009 18 16

Email: martinwikfalk@mindapps.se

Kajsa Gatenbeck, Investmentmanager, Schibsted

Tfn: +46 (0)72 213 18 16

Email: kajsa.gatenbeck@schibsted.com

Martin Wikfalk, vd och grundare, MindApps
Kajsa Gatenbeck, investment manager, Schibsted
Mindfulness Appen

Insurello tar in ytterligare 75 miljoner kronor för internationell expansion - Schibsted bland investerarna26.6.2020 15:52:56 CESTPressmeddelande

Insurello, som hjälper konsumenter att få rätt ersättning från försäkringsbolag, tar in ytterligare 75 miljoner kronor i en investeringsrunda, ledd av Inventure med Schibsted som co-lead. Även Luminar Ventures fortsätter att investera i bolaget. De nya storinvesteringarna kommer efter Insurellos förvärv av Ifdelayed som hjälper privatpersoner att få rätt mot flygbolag vid förseningar, och ska nu bana väg för en internationell expansion.

Fansen kan sätta färg på Sportbladets bakgrund i Unibets nya kampanj22.6.2020 11:45:00 CESTPressmeddelande

Lagom till den allsvenska premiären kan alla fans nu låta sitt favoritlag färga Sportbladets bakgrund – med både klubbens färger och emblem som en integrerad del av sajten. En lösning utvecklad av Schibsted Tailor Made Solutions tillsammans med Unibet. ”Ett klockrent sätt för oss att engagera supportrarna och låta deras kärlek till klubben synas”, säger Raúl Valencia López, marknadschef på Unibet.