Mindre barngrupper i förskolan
- Det är glädjande att barngrupperna blivit mindre men samtidigt är det en bra bit kvar till de riktmärken vi satt upp. Det är också oroande att förskolorna anställt mer personal som inte har utbildning för att arbeta med barn. All forskning visar att välutbildad personal är den viktigaste faktorn för att skapa en lärorik och trygg förskola för barnen, säger Magdalena Karlsson, undervisningsråd på Skolverket.
24 år sedan grupperna var mindre
Det totala antalet barn i förskolan ökade från 493 600 barn 2015 till 501 000 barn 2016. Samtidigt minskade barngruppernas storlek från i genomsnitt 16,7 barn 2015 till 15,9 barn 2016. Man får gå tillbaka till 1992 för att hitta ett år då barngrupperna var mindre. Då bestod en barngrupp av i genomsnitt 15,7 barn. Barngrupperna har inte blivit mindre på bekostnad av personaltätheten. Precis som föregående år går det i genomsnitt 5,2 barn per personal.
- Vi betalar numera ut ett bidrag till kommuner och fristående förskolor för att minska barngrupperna. Vi har också infört riktmärken för hur stora barngrupperna bör vara. De här insatserna kan ha bidragit till att barngrupperna blivit mindre, säger Magdalena Karlsson.
Mer personal men fler utan utbildning
För att få en rättvisande bild av personalen i förskolan räknas antalet anställda om till heltidstjänster. Antalet heltidstjänster ökade från 94 200 tjänster 2015 till 97 300 tjänster 2016. Det innebär en ökning med 3,3 procent. Andelen personal som helt saknar utbildning för arbete med barn ökade med drygt 3 procentenheter till 28 procent. Samtidigt minskade andelen med förskollärarexamen med 3 procentenheter till 39 procent.
- Statistiken visar svart på vitt den stora bristen på förskollärare. Det är allvarligt eftersom förskollärare har det viktiga uppdraget att ansvara för undervisningen i förskolan. När förskollärarna är för få blir det svårt att ge barnen de utmaningar och den stimulans de behöver och har rätt till, säger Magdalena Karlsson.
Mer om riktmärken för barngrupper
För barn som är 1-3 år är riktmärket för barngruppers storlek 6-12 barn. För barn som är 4-5 år är riktmärket 9-15 barn. Riktmärkena finns i kommentartexten i Skolverkets allmänna råd om måluppfyllelse i förskolan.
Mer om statsbidraget för mindre barngrupper i förskolan
Sedan 2015 betalar Skolverket på regeringens uppdrag ut ett bidrag till kommuner och huvudmän för fristående förskolor för att de ska kunna minska barngrupperna. Förra året var intresset mycket stort och Skolverket beviljade bidrag på totalt 970 miljoner kronor. För bidragsåret 2017/2018 finns totalt 828 miljoner att fördela. Det är möjligt att ansöka om bidrag fram till och med 2 maj.
Kontaktuppgifter
För frågor om förskolan kontakta Magdalena Karlsson, undervisningsråd 08-527 334 41
För frågor om statistiken kontakta Ann Louise Jensen, undervisningsråd 08-527 33 304 eller Hannes Stiernstedt, undervisningsråd 08-527 33 197
Skolverkets presstjänst 08-527 333 00
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Andelen behöriga lärare ökar4.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen behöriga lärare ökar något i både grundskolan och gymnasieskolan jämfört med föregående läsår. Högst andel behöriga lärare finns i förskoleklassen medan de anpassade skolformerna har fortsatt låg andel behöriga lärare. Det visar Skolverkets statistik över pedagogisk personal i skolan läsåret 2023/24.
Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande
15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.
Påminnelse pressinbjudan: resultaten av PISA 20224.12.2023 11:41:11 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Pressinbjudan: resultaten av PISA 202228.11.2023 13:00:00 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15- åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Svenska elever i topp i demokrati- och samhällsfrågor men kunskapsresultaten har sjunkit28.11.2023 10:05:00 CET | Pressmeddelande
Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor och ligger i toppskiktet i den internationella undersökningen ICCS 2022. Jämfört med 2016 har dock kunskapsresultaten i Sverige sjunkit, vilket också gäller för många av de övriga deltagarländerna. I Sverige har spridningen ökat mellan de högst och lägst presterande eleverna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum