Svensk Handel

Mindre e-handel från utlandet, men fortsatt nedåt för den svenska e-handeln jämfört med 2021

Dela
Svensk Handels E-handelsindikator för augusti månad visar att e-handelns omsättning minskade med 11 procent jämfört med samma månad föregående år. Det är i nivå med föregående månads utveckling.

Från januari till och med augusti har omsättningen minskat med 13 procent mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer och med 16 procent när även e-handeln från utländska aktörer inkluderas. 

- E-handeln från utlandet sticker ut med en mycket svag omsättning även i augusti. Under sommarmånaderna juni till augusti har omsättningen i e-handeln från utlandet varit 60 procent lägre än föregående år. Det har, allt annat lika, bidragit till att hålla uppe den inhemska konsumtionen bland annat inom den svenska e-handeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, och fortsätter:

Trots detta, och trots viss prisuppgång på många varor, så backade alltså omsättningen med 11 procent i augusti. Den snabbt försvagade köpkraften och hushållens oro för den egna ekonomin spelar alltså en stor roll.

Genomsnittliga köpbeloppet har minskat

Andelen som e-handlade ökade med 4 procentenheter till 68 procent i augusti jämfört med juli. Jämfört med augusti 2021 är det dock en minskning från 70 procent. I likhet med tidigare under året drivs dock omsättningsminskningen i e-handeln i huvudsak av ett minskande genomsnittligt köpbelopp. Köpbeloppet minskade med 11 procent i augusti och har i genomsnitt minskat med 13 procent under perioden januari-augusti.

- En positiv aspekt för e-handeln, trots vikande omsättning, är att det fortfarande är en betydligt högre andel av befolkningen som e-handlar jämfört med före pandemin. Det genomsnittliga köpbeloppet per konsument faller däremot när fler handlar i fysisk butik och samtidigt håller hårdare i plånboken. Men vi ser nu också en tydlig branscheffekt som drar ner de genomsnittliga köpbeloppen, när e-handlandet i kapitaltunga delbranscher som hemelektronik, möbler/heminredning och byggvaror minskar, avslutar Johan Davidson.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye