Svenska PostkodlotterietSvenska Postkodlotteriet

Mindre luft i paketen ger minskade utsläpp

Bättre packade paket från e-handeln minskar utsläppen. Mer får plats på varje lastbil som kör ut varor, vilket i sin tur leder till att ett antal turer aldrig behöver genomföras. Tekniken för detta har nu gått vidare i den internationella tävlingen Green Challenge.
Skryms vd Jakob Nordfeldt framför Avicii Arena. Om två år räknar han med att minska lika mycket luft i paketen för att fylla upp hela Globen.

-       Pandemin har fått e-handeln att växa snabbt. Men med så mycket luft som skickas är tillväxten långt ifrån hållbar, säger Jakob Nordfeldt, grundare av Stockholmsföretaget Skrym.

Företaget har skapat en datadriven lösning som enkelt räknar ut vilka storlekar på förpackningar en e-handel borde ha baserat på dess orderhistorik. För varje order som läggs skickar systemet även information om vilket emballage som bör användas för beställningen. När varorna ska plockas på lagret kan de då läggas direkt i den bästa förpackningen, något som snabbar upp hela packprocessen.

De flesta förpackar sina sålda produkter i lådor som inte valts att baseras på detta. Följden blir att upp emot 50 procent av volymen som skickas är luft, vilket resulterar till fler körda mil och större utsläpp i onödan. Det är också dyrare för e-handlarna som får betala för den plats de tar upp hos transportörerna.

-       Exakt hur mycket luft som kan elimineras beror på vilken typ av produkter som säljs, konstaterar Jakob Nordfeldt. Men ett försök vi gjorde med ett tyskt möbelföretag visade att de kunde ta bort en lastbil per dag. Sker detta i en rad företag blir miljövinsten stor.

Skrym är ett av fem svenska förtag som tagit sig vidare i Green Challenge. Vinnaren utses av en internationell expertjury i höst och belönas med 500 000 euro.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 12 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 300 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.