Mindre utsläpp med BRAs inrikesflyg än med miljöbil

Många flyger klimatsmartare med inrikesflyg än de kör miljöbil - utan att veta om det.

Utsläpp för resa mellan Bromma och Ängelholm med BRAs flyg: 45,9 kg koldioxid (CO2) per person och med miljöbil: 51,3 kg CO2 för en person.

Inrikesflygbolaget BRA, som länge arbetat för ett klimatsmartare inrikesflyg och erbjuder alla resenärer att välja 100 procent biobränsle till flygresan, har sammanställt 2017-års bränsleförbrukning och utsläpp för sina flyglinjer.

Sammanställningen visar att en flygresa med BRA mellan två orter i Sverige genererar ofta samma eller mindre CO2-utsläpp än att köra miljöbil mellan orterna, om föraren i bilen är ensam och om miljöbilens utsläpp ligger i nivå med gränsvärdet för CO2-utsläpp för miljöbilar.

Med biobränsle och något högre beläggning på flygen är det möjligt att göra flygresandet redan nu med ett lägre utsläpp än gränsvärdet för supermiljöbilar.

Utsläppsexempel för en person som reser mellan Bromma och Ängelholm:

• Med en av Sveriges vanligaste bilar (Volvo V70): 64,8 kg CO2 (ca 120 g CO2/km)
  • Med miljöbil: 51,3 kg CO2 (gränsvärde för utsläpp 95 g CO2/km)
  • Med BRAs ATR, utan biobränsle, 76% beläggning: 45,9 kg CO2 (102 g CO2/km/passagerare)
  • Med supermiljöbil: 27,0 kg CO2 (gränsvärde för utsläpp 50 g CO2/km)
  • MÖJLIGT med biobränsle: BRAs ATR, 50 % biobränsle, 90% beläggning: 20,7 g CO2 (46 g CO2/km/passagerare)

BRAs siffror bygger på bolagets faktiska förbrukning och beläggning 2017. Resvägen med bil är oftast något längre än flygets, som alltid är fågelvägen. Det 45 flygmil och 54 vägmil och tar cirka 5 timmar och 46 minuter med bil och 1 timma och 15 minuter med flyg.

Precis som för miljöbilar eller tåg så ökar nyttoeffekten även för flyg ju fler som åker med. Det vill säga att ju fler som sitter ombord, desto mindre blir utsläppen per person.

– Det finns idag utsläppsdefinitioner för vanliga bilar, miljöbilar och supermiljöbilar men inte för flyg, säger Anna Soltorp som är Hålbarhetschef för flygbolaget BRA.

– Om motsvarande definition funnits för flyg ser det ut som om våra propellerdrivna ATR-flygplan med lätthet skulle kunna kvala in i miljöflygklassen, säger Anna.

BRAs propellerflygplan skapar inte heller några så kallade höghöjdseffekter. Det innebär att på 19 av inrikesflygbolaget BRAs 23 inrikeslinjer så genereras inga höghöjdsutsläpp.

Flygningarna görs på cirka 6000 meter. Höghöjdseffekter bildas på över 8000 meters höjd enlig de som forskar i ämnet. Över 8000 meter flyger BRA endast några få minuter per flygning, på de linjer höghöjdsflygningar görs.

Pressbilder för fri publicering: https://www.mynewsdesk.com/se/flygbra/images

För mer pressinformation:

Emma Sandsjö, Kommunikationschef för BRA, 076-555 74 03, emma.sandsjo@flygbra.se
Anna Soltorp, Hållbarhetschef för BRA, 070-819 67 10, anna.soltorp@flygbra.se
BRA Pressjour utanför kontorstid: 010-722 16 62

BRAs ATR 72

Flygplatsinfarten 50

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

BRA utökar sin satsning på Gotland och börjar flyga Visby-Arlanda22.10.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 13 december förstärker BRA sin satsning på Gotland med en linje mellan Visby och Arlanda. Linjen kommer att trafikeras två gånger per dag, måndag – fredag samt söndagar. - Den nya linjen mellan Visby och Arlanda blir ett viktigt komplement som förstärker tillgängligheten mellan Gotland och fastlandet, något som efterfrågats länge av våra kunder, säger Sakarias Ronquist som är Produkt- och intäktschef på BRA.