Mindre utsläpp med BRAs inrikesflyg än med miljöbil

Många flyger klimatsmartare med inrikesflyg än de kör miljöbil - utan att veta om det.

Utsläpp för resa mellan Bromma och Ängelholm med BRAs flyg: 45,9 kg koldioxid (CO2) per person och med miljöbil: 51,3 kg CO2 för en person.

Inrikesflygbolaget BRA, som länge arbetat för ett klimatsmartare inrikesflyg och erbjuder alla resenärer att välja 100 procent biobränsle till flygresan, har sammanställt 2017-års bränsleförbrukning och utsläpp för sina flyglinjer.

Sammanställningen visar att en flygresa med BRA mellan två orter i Sverige genererar ofta samma eller mindre CO2-utsläpp än att köra miljöbil mellan orterna, om föraren i bilen är ensam och om miljöbilens utsläpp ligger i nivå med gränsvärdet för CO2-utsläpp för miljöbilar.

Med biobränsle och något högre beläggning på flygen är det möjligt att göra flygresandet redan nu med ett lägre utsläpp än gränsvärdet för supermiljöbilar.

Utsläppsexempel för en person som reser mellan Bromma och Ängelholm:

• Med en av Sveriges vanligaste bilar (Volvo V70): 64,8 kg CO2 (ca 120 g CO2/km)
  • Med miljöbil: 51,3 kg CO2 (gränsvärde för utsläpp 95 g CO2/km)
  • Med BRAs ATR, utan biobränsle, 76% beläggning: 45,9 kg CO2 (102 g CO2/km/passagerare)
  • Med supermiljöbil: 27,0 kg CO2 (gränsvärde för utsläpp 50 g CO2/km)
  • MÖJLIGT med biobränsle: BRAs ATR, 50 % biobränsle, 90% beläggning: 20,7 g CO2 (46 g CO2/km/passagerare)

BRAs siffror bygger på bolagets faktiska förbrukning och beläggning 2017. Resvägen med bil är oftast något längre än flygets, som alltid är fågelvägen. Det 45 flygmil och 54 vägmil och tar cirka 5 timmar och 46 minuter med bil och 1 timma och 15 minuter med flyg.

Precis som för miljöbilar eller tåg så ökar nyttoeffekten även för flyg ju fler som åker med. Det vill säga att ju fler som sitter ombord, desto mindre blir utsläppen per person.

– Det finns idag utsläppsdefinitioner för vanliga bilar, miljöbilar och supermiljöbilar men inte för flyg, säger Anna Soltorp som är Hålbarhetschef för flygbolaget BRA.

– Om motsvarande definition funnits för flyg ser det ut som om våra propellerdrivna ATR-flygplan med lätthet skulle kunna kvala in i miljöflygklassen, säger Anna.

BRAs propellerflygplan skapar inte heller några så kallade höghöjdseffekter. Det innebär att på 19 av inrikesflygbolaget BRAs 23 inrikeslinjer så genereras inga höghöjdsutsläpp.

Flygningarna görs på cirka 6000 meter. Höghöjdseffekter bildas på över 8000 meters höjd enlig de som forskar i ämnet. Över 8000 meter flyger BRA endast några få minuter per flygning, på de linjer höghöjdsflygningar görs.

Pressbilder för fri publicering: https://www.mynewsdesk.com/se/flygbra/images

För mer pressinformation:

Emma Sandsjö, Kommunikationschef för BRA, 076-555 74 03, emma.sandsjo@flygbra.se
Anna Soltorp, Hållbarhetschef för BRA, 070-819 67 10, anna.soltorp@flygbra.se
BRA Pressjour utanför kontorstid: 010-722 16 62

BRAs ATR 72

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma, Malmö och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner passagerare årligen, främst affärsresenärer, har BRA en marknadsandel om cirka 40 procent. Enligt Svenskt Kvalitetsindex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som enda flygbolag med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj.

Abonnera på våra pressmeddelanden.