Minnesota har flest uppdrag nominerade i Gyllene Hjulet

Brand Engagementbyrån Minnesota är den byrå som har flest uppdrag nominerade i tävlingen Gyllene Hjulet som arrangeras av SES, Sponsrings och Eventsverige. Minnesota, som nyligen summerade sitt bästa år någonsin, rent ekonomiskt, fick hela fem nomineringar tillsammans med kunderna ATG, Försvarsmakten och SEB.

Från Gyllene Hjulet 2017 när Minnesota tillsammans med Fastighetsbyrån vann Årets Interna Event.

Minnesota Communication - part of Moment Group.

- Vi har fokuserat hårt på att vässa oss både strategiskt och kreativt, vilket direkt avspeglas i våra samarbeten och genom nomineringarna i Gyllene Hjulet fick vi nu ett kvitto på att vi är på rätt väg. Konkurrensen i tävlingen har de senaste åren ökat rejält och bara att bli nominerad är en vinst i sig. Sedan får vi se hur många Gyllene Hjul det blir, säger Andy Pimmeshofer, vd Minnesota.

Gyllene Hjulet har hela15 kategorier för att kunna belöna branschens bredd och spänst.

I år är det totalt 58 case som har nominerats och Minnesota har alltså fem av dem;

Årets interna event: SEB Management Conference 2017
Årets hantverk: Försvarsmaktens mässkoncept
Årets event B2C: Försvarsdagen på Gärdet
Årets sponsring: ATGs sponsring av SHL
Årets endorsement: ATGs Drömfond med Peter ”Foppa” Forsberg

- På Minnesota sätter vi engagemanget i fokus, inte bara externt utan givetvis även internt. Våra engagerade medarbetare, som tillsammans med uppdragsgivarna gör det smarta och hårda jobbet, är helt avgörande för våra framgångar, avslutar Andy Pimmeshofer.

Gyllene Hjulet-galan hålls den 26 april på Annexet i Stockholm.

Minnesota Communication grundades 2001 och är Sveriges enda Brand Engagement byrå. Idag har byrån 27 medarbetare och 2017 omsatte Minnesota 90 miljoner kronor. Minnesota har de senaste åren vunnit Gyllene Hjulet fyra gånger tillsammans med Atea, Fastighetsbyrån och Skandia. ATG, HP, KTH, SEB och Försvarsmakten är några andra av de kunder Minnesota har fått förtroendet att samarbeta med. Minnesota ägs av Moment Group. Mer information finns på www.minnesota.se.

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Delårsrapport andra kvartalet: Ansökan till Nasdaq Stockholm inlämnad och ytterligare ett förvärv genomfört.20.7.2018 08:48Pressmeddelande

Moment Group är på väg att ta nästa steg i att etablera sig som den ledande aktören i upplevelseindustrin då koncernen i maj lämnade in en ansökan för notering vid Nasdaq Stockholm, och även genomförde uppstartsmöte med Nasdaq samt börsrevisor under kvartalet. Huvudanledningen är våra tillväxtambitioner i en växande bransch och koncernen har blivit avsevärt större det senaste året. Omsättningen (pro-rata) har på rullande 12-månader ökat med 27%. Även andra kvartalet uppvisade en hög tillväxttakt på totalt 45% och nådde pro-rata omsättning 237,9 msek (163,8 msek). Omsättningstillskottet kommer främst från Hansen inom affärsområde Event, samt inom Venues från öppningen av Kungsportshuset i Göteborg och förvärvet av Ballbreaker. Sammantaget under kvartalet utgör 38% organisk tillväxt och 7% förvärvad tillväxt.

Moment Group växer med nytt affärsområde – Immersive Experiences – som kommer att ledas av Magnus Rösman27.6.2018 12:02Pressmeddelande

Moment Group verkar i en tillväxtbransch under ständig utveckling avseende olika typer av upplevelser. I en del av branschen driver digitaliseringen nya konsumtionsmönster där gränserna mellan den fysiska och den virtuella världen suddas ut. Moment Group etablerar därför det nya affärsområdet Immersive Experiences med fokus på att nå nya målgrupper genom upplevelsekoncept som skiljer sig från koncernens befintliga portfölj. Initiativet drivs utifrån ett tydligt tillväxt- och framtidsfokus.

Premiärvecka för sommarkomedin ”DubbelTrubbel” med Thomas Petersson, Sussie Eriksson, Johan Petersson m.fl. på Krusenstiernska Teatern!27.6.2018 09:46Pressmeddelande

I morgon är det premiär för ”DubbelTrubbel” på en av Sveriges vackraste utomhusscener, Krusenstiernska Teatern i Kalmar. Denna farsklassiker, av franske mästaren Marc Camoletti, får nu nytt liv i händerna på en stjärnspäckad ensemble: Thomas Petersson, Johan Petersson, Sussie Eriksson, Anna-Karin Palmgren samt kalmariterna Martin Rydell och Anna Rydell.

Moment Group förvärvar STAR Bowling19.6.2018 16:15Pressmeddelande

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.